Gloeioven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Gloeioven

Hallo,

Ik heb een vraag namelijk:

Weet iemand hoe ik de temperatuur van een gloeie oven kan bepalen zonder termometer?

Het gaat om een temperatuur tussen de 525 graden en 575 graden.

Zelf dacht ik om bepaalde chemicaliën te verwarmen (b.v. een net onder de 525 graden en er net boven)

Ik wil dit graag weten omdat ik een gloei oven wil gaan gebruiken maar ik wil er zeker van zijn dat deze goed werkt.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :oops:

Berichten: 181

Re: Gloeioven

Beste Mark,

Da's helemaal niet zo simpel :- het zoeken naar een verbinding, die bij 525°C smelt of kookt, maar :- :oops: dan heb ik toch iets (met de hulp van Google: "525oC") gevonden ...

Sb3O5 (antimoonoxide) smelt bij 525°C ...

Gegroet,

OM

ps :- nu hebben we zekers 't probleem :- waar verkrijgt men Sb3O5

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Gloeioven

Goeie vondst...

Maar ja..., het antimoonoxide smelt in zijn oven. Is de oven nu 525 °C, of 550 °C, 924 °C, of misschien 699 °C ? :oops:

Berichten: 25

Re: Gloeioven

Je hebt toch wel van die infrarood thermometers?

Berichten: 181

Re: Gloeioven

:oops: Marjanne,

Je hebt gelijk, maar - je zou de gloei-oven eerst op 500°C kunnen instellen (met de Sb3O5), wanneer het niet smelt zit je dus nog onder 525°C. Stel het dan op 550°C en het zout dient te smelten. Zo kun je 'grof' bepalen of de temperatuur-instelling van de oven klopt. (Zoiets als: 's morgens naar buiten kijken, is de sloot bevroren of zit er ijs op de autoruiten, dan heeft het gevroren)

Aldert,

Ook jouw geef ik gelijk - het bepalen van de temperatuur met een geijkte thermometer lijkt me 1000x simpeler. (Tenzij Mark alleen maar alcohol-thermometers tervervoeging heeft)

Gegroet,

OM

Berichten: 218

Re: Gloeioven

Is het géén optie een voorwerp in de vorm van een kubus (bijv. ijzer) in de oven te plaatsen (voor een meetschaal) en aan de hand van het volume verandering de temperatuur bepalen?

Berichten: 7

Re: Gloeioven

Bedankt voor jullie reactie 8-[ ,

Het probleem is vooral dat ze eigenlijk geen thermometer voor die willen aanschaffen voor hoge temperaturen, ze willen dat ik het anders oplos.

:oops:

Btw mijn chemlevel is niet 1 maar 4 Afbeelding

Berichten: 25

Re: Gloeioven

het zoeken naar een oplossing kost meer dan zo'n thermometer (voor gegeven bereik/nauwkeurigheid) :oops: :

Klikkerdeklik

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Gloeioven

Btw mijn chemlevel is niet 1 maar 4 Afbeelding
Dat kun je in het controle paneel bij 'bewerk profiel informatie' zelf aanpassen.

Berichten: 7

Re: Gloeioven

Bedankt voor alles reacties,

Ik denk toch dat er een infrarood thermometer aangeschaft wordt.

Weten jullie of dit soort themometers ook door glas kunnen meten?

Berichten: 25

Re: Gloeioven

Hmm, dan moet je weten in hoeverre glas infrarood weerkaatst en dan daarvoor weer corrigeren...

Berichten: 7

Re: Gloeioven

Oke bedankt 8-[

Er wordt een infrarood thermometer aangeschaft :oops:

Reageer