site voor sterktes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

site voor sterktes

hello

weet iemand hier een site om te zien of een bepaalde oplossing sterk zuur of base is enz...

engele vb .. is NaOH een sterke of zwakke bassa (eventueele pH) dit zou ik eigenlijk allemaal moeten weten . alvast bedankt

greetz nick

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: site voor sterktes

NaOH is een sterke base, de pH hangt af van de concentratie. De oplossing is basisch als deze hoger dan een pH 7 (neutraal) is en de oplossing is zuur als deze lager dan pH 7 is.

Een zwak zuur is een zuur dat in een oplossing niet volledig ioniseert, dit wil zeggen dat het ion in evenwicht is met het zuur.

Een sterk zuur is daarentegen een zuur dat wel volledig ioniseert.

Als je op google o.i.d. zoekt op het zuur/base waarvan je wilt weten of het zwak of sterk is heb je dat zo gevonden :oops: .

Berichten: 5

Re: site voor sterktes

oke bedankt !!!!

Berichten: 54

Re: site voor sterktes

Je kan toch in de Binas zien aan de zuur/base constante of het een sterk of een zwak zuur is.....??

Berichten: 5

Re: site voor sterktes

Je kan toch in de Binas zien aan de zuur/base constante of het een sterk of een zwak zuur is.....??
binas??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: site voor sterktes

Je kan toch in de Binas zien aan de zuur/base constante of het een sterk of een zwak zuur is.....??
BIologieNAtuurkundeScheikunde.

In België gebruiken ze dit boek niet. Ik zou dus deze tabel aanraden: http://daecr1.harvard.edu/pdf/evans_pKa_table.pdf.

Hier staan ook de pKa waardes van de stoffen in DMSO (dimethylsulfoxide), maar daar hoef je je geen zorgen om te maken :oops:

Berichten: 5

Re: site voor sterktes

oke bedankt!!! , ik hoorde ook net dat een een een element uit rij 1 en 2 in H2O een sterke base gaf

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: site voor sterktes

Klopt; ze reageren in het water in geval van de alkalimetalen (1e kolom) volgens: 2 AM + 2 H2O --> 2AMOH + H2. Voorbeeld: NaOH, KOH.

In geval van de aardalkalimetalen (2e kolom): AAM + 2 H2O --> AAM(OH)2 + H2. Voorbeeld: Ca(OH)2, Mg(OH)2.

Het zijn dus gewoon hydroxides Afbeelding .

Reageer