positieve en negatieve ionen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

positieve en negatieve ionen

Wat gebeurt er met positieve ionen als er een overmaat negatieve ionen word toegevoegd.

Ag+ en Ba2+ (0,1 M)

groetjes,,

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: positieve en negatieve ionen

Je kunt niet alleen postieve ionen hebben.. De oplossing (ik neem dat je het over ionen in water hebt) is uiteindelijk neutraal. Er kan wel een neerslag onstaan, of een andere reactie, maar dat hangt van welk negatieve ionen je erbij doet.
Si non è vero è bien trovato

Berichten: 12

Re: positieve en negatieve ionen

jah ok dat begrijp ik

maar wat gebeurt er met de negatieve ionen?, ik neem aan dat positieve en negatieve ionen met elkaar gaan reageren maar wat gebeurt er met de overgebleven negatieve ionen? (want je voegt meer negatieve ionen dan positieve ionen)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: positieve en negatieve ionen

jah ok dat begrijp ik

maar wat gebeurt er met de negatieve ionen?, ik neem aan dat positieve en negatieve ionen met elkaar gaan reageren maar wat gebeurt er met de overgebleven negatieve ionen? (want je voegt meer negatieve ionen dan positieve ionen)


Nee dat begrijp je schijnbaar niet, anders zou je de rest niet zeggen. Je kunt niet alleen negatieve ionen toevoegen: je voegt altijd een zout toe waar bijvoorbeeld natrium aanzit als je alles opgelost wil hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: positieve en negatieve ionen

er gebeurt lang niet altijd want, als je bijvoorbeeld keukenzout oplost in water (NaCl), dan krijg je Na+ en Cl- ionen in het water, die niet gaan reageren.

Er kunnen wel meer negatieve ionen aanwezig zijn, maar dan zijn de postieve ionen sterker geladen, zoals bij ijzer(III)oxide, daarvan is de formule (Fe3+)2(O2-)3. De negatieve ionen en positieve ionen zijn altijd in evenwicht.
Si non è vero è bien trovato

Berichten: 12

Re: positieve en negatieve ionen

ja maar wat gebeurt er met de overmaat negatieve ionen.

als je meer negatieve ionen hebt dan positive ionen. dan reageert het maar op een moment zijn de positieve ionen allemaal gereageerd en dan blijven er nog negatieve ionen over.. wat gebeurt er dan met de negatieve ionen?

Berichten: 2.399

Re: positieve en negatieve ionen

Nee dat begrijp je schijnbaar niet, anders zou je de rest niet zeggen. Je kunt niet alleen negatieve ionen toevoegen: je voegt altijd een zout toe waar bijvoorbeeld natrium aanzit als je alles opgelost wil hebben.
Zie quote

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: positieve en negatieve ionen

We zeggen net de hele tijd, dat kan niet.. er kan niet alleen negatieve of positieve ionen zijn.

Neem dit voorbeeld: Pak 2 magneten, en probeer de negatieve kanten bij elkaar te drukken, dat gaat niet.

Zo werkt het dus ook met ionen, er kunnen niet alleen negatieve/postieve ionen zijn, die stoten elkaar af.
Si non è vero è bien trovato

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: positieve en negatieve ionen

JorickBruins schreef: We zeggen net de hele tijd, dat kan niet.. er kan niet alleen negatieve of positieve ionen zijn.

Neem dit voorbeeld: Pak 2 magneten, en probeer de negatieve kanten bij elkaar te drukken, dat gaat niet.

Zo werkt het dus ook met ionen, er kunnen niet alleen negatieve/postieve ionen zijn, die stoten elkaar af.
En je hebt ALTIJD een noord- en zuidpool; om dit te testen moet je een magneet eens in 2-en zagen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: positieve en negatieve ionen

Of 2 magneten bij elkaar doen:)
Si non è vero è bien trovato

Berichten: 168

Re: positieve en negatieve ionen

Je KUNT gewoon geen overmaat positieve of negatieve ionen hebben in een huis-tuin en keukenoplossing. Alles in je potje is in evenwicht.

Berichten: 23

Re: positieve en negatieve ionen

TOXI

Een oplossing is altijd ongeladen

de hoeveelheid positieve lading is dus altijd gelijk aan de hoeveelheid negatieve lading

als je bv 2 zoutoplossingen bij elkaar doet kan er wel een ander zout neerslaan, maar de ionen (geladen deeltjes) die in oplossing blijven zijn neutraliseren elkaar weer qua lading

bv 2 Cl- ionen en één Ba2+ ion

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: positieve en negatieve ionen

En zo is het maar net!!
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 12

Re: positieve en negatieve ionen

hey bedankt voor jullie antwoorden

ik ben nu al een stuk verder :oops:

Berichten: 497

Re: positieve en negatieve ionen

1) Er kan, afhankelijk van de oplosbaarheid van een zout dat zich kan vormen, dat zout neerslaan. Volgens mij is dat wat je bedoelt?

2) Check ff je chemlevel.

Reageer