IJklijn welke niet lineair is

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

IJklijn welke niet lineair is

Hoi.

Vorige week ben ik bezig geweest om te kijken met een spectrofotometer

of het mogelijk was een gemakkelijke activiteits bepalings methode te ontwikkelen voor colistin.

Deze colistin wordt eigenlijk met HPLC gemeten. Je krijgt dan verschillende pieken,5 stuks. Al deze 5 worden bij elkaar opgeteld en dragen alle bij aan de aktiviteit van de colistin. Deze analyse is niet echt gemakkelijk.

Daarom hebben we gewoon een 6 oplossingen gemaakt met een oplopend gehalte aan colistin. En deze met een cuvet in een spectrofotometer gemeten.

De relatieve absorptie nam hierbij af bij de oplopende concentratie.. Dus de ijklijn vlakt af.!!!

Kan m ij iemand uitleggen hoe dit kan en waarom??. Is er iets tegen te doen, want als de ijklijn niet lineair is kun je er als je kritisch bent eigenlijk niets mee, of toch wel??

Groetend Harrie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: IJklijn welke niet lineair is

Weet je wel zeker dat je nog in het meetbereik van de detector zit?

Berichten: 2.399

Re: IJklijn welke niet lineair is

Ik denk net als FsWd dat je ook buiten het meet bereik valt. Zorg dat je binnen de grensen van lambert beer blijft.

Niet lineaire ijklijnen zijn trouwens ook gewoon prima bruikbaar hoor. Ze zijn alleen minder makkelijk in gebruik. De meeste zullen ook wat minder robuust zijn, of dat een probleem is hangt af van je aanvaardbare tolerantie.

Re: IJklijn welke niet lineair is

Je geeft aan dat je met HPLC 5 pieken krijgt dus 5 verschillende stoffen die het gehalte colistin in verschillende vormen geven.

Vraag is of de verhouding tussen de stoffen bij verschillende concentraties gelijk is of dat de er verschuivingen optreden.

Je zult eerst eens spectra moeten draaien van je oplossing omdat het denk ik heel goed mogelijk is dat de 5 vormen verschillende spectra hebben met verschillende maxima.

Indien mogelijk zou je van de stoffen afzonderlijk ook spectra moeten draaien om te zien wat elke stof bijdraagt aan de extictie bij de gekozen golflengte.

Berichten: 130

Re: IJklijn welke niet lineair is

Of de gevonden waardes binnen het meetbereik van de detector vallen weet ik eigenlijk niet.

Het zijn wel dezelfde concentraties die we normaal in de HPLC meten met een kolom. Maar dan worden de verschillende vormen van colistin gescheiden. Met een cuvet zijn ze allemaal op een hoop geveegd en worden alle absorpties bij elkaar opgeteld, niet??

Hoe kan ik het weten of ik nog binnen het bereik van de detector zit?

De 5 verschillende vormen van colistin zijn volgens mij niet apart te koop.

Volgens mij vinden er geen verschuivingen plaats tussen de verschillende componenten.

Er zijn namelijk bepaalde specifikaties aanwezig voor de percentages van de veschillende componenten.

Groetjes

Reageer