PWS Terpenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

PWS Terpenen

Ik doe samen met een vriend een pws over terpenen/geurstoffen. nu hebben wij voor ons voorbereidend onderzoek terpenen (primitief) 'geisoleerd' uit o.a. citroen en kruidnagel. We hadden eerst het idee om parfum te maken maar dat bleek achteraf iets te complex. Ik heb al wat gezocht op internet naar ideeen maar het valt niet mee iets interessants te vinden wat praktisch uitvoerbaar is.

Heeft iemand nog een idee voor me?

Thx.. :oops:

Berichten: 8

Re: PWS Terpenen

met primitief 'isoleren' bedoel ik dat we een soxhlet hebben gebruikt met wasbenzine, en dat er behalve terpenen genoeg andere apolaire onzin in het mengsel zit en dat het eerder naar wasbenzine dan naar naar terpeen ruikt :oops:

Re: PWS Terpenen

geurkaarsen, kan de wasbenzine ook geen kwaad

Berichten: 8

Re: PWS Terpenen

zou opzich kunnen... thx

nu las ik dat men vroeger bloemen etc. over een laag varkensvet wreef waardoor de geurstoffen in het vet trokken en daarna het vet wasten met alcohol. de geurstoffen zouden dan in het alcohol moeten zitten en niet meer in het vet. weet iemand of deze manier van scheiden bruikbaar is voor mijn terpenen in wasbenzine?

Berichten: 70

Re: PWS Terpenen

Waarom doe je niet gewoon ethanol in je soxhlet?

Als ik me goed herinner wordt dat in de parfum-industrie ook met alcohol gedaan.

En zijn de meeste commerciele parfums niet op alcoholbasis?

(bovendien, als het niet goed ruikt kun je het nadien nog altijd opdrinken :oops: )

Cordialement

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: PWS Terpenen

Stoomdestillatie is ook een goede manier om de vluchtige verbindingen (geurstoffen) uit organisch materiaal te halen. Je krijgt dan minder troep mee in vergelijking tot extracties.

Je kunt je mengsel ook in verschillende componenten scheiden m.b.v kolomchromatografie.

Berichten: 139

Re: PWS Terpenen

als de extractie met wasbenzine lukt, moet het zeker ook lukken met ethanol

geeft minder stinkende resultaten waarschijnlijk. het nadeel is dat je ook andere bestandelen zoals kleurstoffen etc meen neemt, daarom is een stoomdesillatie beter, geeft minder vervuiling. een linkje

verder zou je nog kunnen proberen een aantal lekker geurende esters te maken (is nog een hele toer om dat goed te doen, zonder vervuiling)

Berichten: 8

Re: PWS Terpenen

lossen die apolaire stoffen eigenlijk beter op in ethanol dan in wasbenzine???

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: PWS Terpenen

Welke van de 2 is apolairder?

Berichten: 139

Re: PWS Terpenen

misschien lossen ze iets minder op in alcohol maar wasbenzine heeft een nare lucht voor parfums en de scheiding wordt waarschijnlijk ook moeilijk.

als je het over echt appolaire stoffen hebt moet je misschien ether als oplosmiddel gebruiken dit er makkelijk van de opgelostestoffen te scheiden dmv uitdampen

edit: met ether bedoel ik diethylether oftewel ethoxyethaan

Berichten: 8

Re: PWS Terpenen

ok, maar zou ik de ether of ethanol gewoon toe kunnen voegen aan het mengsel dat ik nu heb??
Welke van de 2 is apolairder?
en wasbenzine is idd apolairder, vandaar mijn vraag of de terpeen van de wasbenzine in de ethanol zou trekken?

Berichten: 139

Re: PWS Terpenen

ik zo gewoon voor ether gaan, geeft de makkelijkste scheiding. en het enige nadeel is dat je mischien iets langer moet extraheren

Berichten: 8

Re: PWS Terpenen

kan ik de ether gewoon bij mijn mengsel van wasbenzine & terpeen gooien? |(want dat mengsel heb ik nu)

Reageer