Energetische waarde voeding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 242

Energetische waarde voeding

Hallo iedereen,

Voor een schoolopdrachtje ben ik bezig met het onderzoeken van onder andere de energetische waarde van voedsel. Hiervoor staat een DIN norm, de 51900. Volgens deze norm moet je gebruik maken van een bomcalorimeter, en je voelt het al aankomen: Die hebben we niet. Wel hebben we een differential scanning calorimeter. Zou ik hiermee misschien ook de calorische (energetische) waarde kunnen bepalen?

Alvast bedankt!

Berichten: 677

Re: Energetische waarde voeding

Dat is helaas niet goed mogelijk. De energetische waarde van voedsel is de energie (gemeten als warmte) die vrijkomt wanneer het voedsel verbrand wordt bij een overmaat aan zuurstof.

Met een DSC toestel meet je de enthalpieverandering wanneer een monster wordt opgewarmd met een welbepaalde snelheid. hierbij gebeurt in principe geen reactie. Een typisch DSC experiment wordt trouwens uitgevoerd onder stikstofatmosfeer. Zelfs wanneer je het DSC experiment uitvoert onder een zuurtsofatmosfeer kan je nooit zeker zijn dat alles kwantitatief verbrandt tot CO2 (en andere producten).

Berichten: 242

Re: Energetische waarde voeding

Ik heb begrepen dat bij die bomcaloriemeter een zuurstofdruk van 30 bar gebruikt wordt. Als ik dit ook bij de DSC doe zou dit toch moeten resulteren in volledige verbranding van het monster?

Maar in ieder geval bedankt voor je (vreselijk snelle :oops: ) reactie!

Ik ga wel kijken of ik iets in elkaar kan knutselen of misschien een goedkope bomcaloriemeter kan versieren ergens...

Berichten: 242

Re: Energetische waarde voeding

Tsja ben er nu achter dat DSC zoiezo niet kan werken omdat de meting dan niet in afgesloten atmosfeer plaatsvind --> roetvorming/gasvorming van stoffen bij verhitting --> die vliegen weg en ja de massa is wel erg bepalend voor het experiment (waarvan je de energetische waarde PER GRAM moet berekenen) Afbeelding

Is er toevallig iemand die een andere suggestie heeft voor het meten van een calorische waarde? Ik kan wel een beetje improviseren maar volgens een chinese wijsgeer (dacht ik) is er niets nieuws onder de zon en heeft iemand anders dus al iets bedacht dat ik misschien kan gebruiken 8-[

Zelfs op onze befaamde zoekbijbel googel vind ik nix :oops:

Maar goed alvast bedankt!

Reageer