Kjeldahl

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Kjeldahl

Wij willen eiwit aantonen in bier m.b.v de Kjeldahl methode. De uitleg die we hebben gevonden is erg lastig, en ze gebruiken apparatuur die wij op school niet hebben. We willen die doen met destillatie en titratie, alleen weten we niet precies hoe we dit moeten uitvoeren. Verder weten wij niet precies de hoeveelheden van de toevoegde stoffen.

Kan iemand ons helpen???

Gegroet smulle

Berichten: 104

Re: Kjeldahl

Kjeldahl bepaling.

je moet afhankelijk van je monster eerst een destructie uitvoeren, daarna stoomdestillatie en daarna kun je het residu titreren. Ik weet niet wat voor school je zit maar het is het meest handig als je contact kan leggen met een laboratoriumopleiding bij jou in de buurt. Die kunnen je verder helpen.

Chemlevel 8 daar zet ik mijn vraagtekens bij. (niet kwaad bedoelt hoor :oops:

Berichten: 14

Re: Kjeldahl

smulle schreef: Wij willen eiwit aantonen in bier m.b.v de Kjeldahl methode. De uitleg die we hebben gevonden is erg lastig, en ze gebruiken apparatuur die wij op school niet hebben. We willen die doen met destillatie en titratie, alleen weten we niet precies hoe we dit moeten uitvoeren. Verder weten wij niet precies de hoeveelheden van de toevoegde stoffen.

Kan iemand ons helpen???

Gegroet smulle
Als je even gaat surfen op http://www.oxbo.nl/chemie/scheidingsmethod...tillatie-10.htm

kun je info en een opstelling vinden voor stoomdestillatie.

Over de techniek van bepaling van Kjeldahl kun je hier wat meer over vinden:

http://www.vito.be/milieu/pdf/wma/WAC%20III%20D%20030.pdf

veel succes!!!

Berichten: 242

Re: Kjeldahl

hee bedankt chemicus01 !!! ik ben er ook al een tijdje naar op zoek geweest maar ik kon niks vinden 8-[ hehe leve het forum :oops:

Berichten: 242

Re: Kjeldahl

Hier is de Nieuwe Kjeldahl Methode, een "verbeterde" versie dan die in een van de vorige posts... Maar hier zijn ze dus rustig bezig met Kwik en joodoplossingen :oops: dan vond ik de vorige toch iets minder (milieu-)gevaarlijk Afbeelding grrr

Edit: Ze noemen het hier de "vernieuwde" methode omdat het een verbetering betreft van de vorige. Ten opzichte daarvan is hiuj dus vernieuwd 8-[ maar verder is het hetzelfde idee ja

Berichten: 274

Re: Kjeldahl

Hier is de Nieuwe Kjeldahl Methode, een "verbeterde" versie dan die in een van de vorige posts... Maar hier zijn ze dus rustig bezig met Kwik en joodoplossingen :oops: dan vond ik de vorige toch iets minder (milieu-)gevaarlijk Afbeelding grrr
Het is geen nieuwe methode, het is alleen een gemodificeerde methode die ervoor zorgt dat de destructie tijd korter is dan met de gebruikelijke manier mbv kopersulfaat.

Reageer