kristalroosters

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 264

kristalroosters

dagdag,

groot probleem hier, en ik kom er niet uit.

We moeten de kritische waarde voor straal kation(rm)/straal anion(rx) in kristalroosters kunnen berekenen. Die van een vlakke driehoek en een vlak vierkant heb ik kunnen vinden. Die van een octaheder ook, omdat die hetzelfde is als van een vlak vierkant.

Nu moet ik nog die van de kubus (hexaheder) en tetraheder doen. Vermits ik totaal geen ruimtelijk inzicht heb, vind ik niet hoe het moet.

Voor de hexaheder heb ik het begin gekregen in de les. Ik heb ook het eind, maar ik zit nu al twee uur te zoeken en ik kom het niet uit.

Dit is wat ik heb (het lukt niet om de tekening in te voegen..)

(2(rm+rx)2 = (2rx)2+ (2√2 rx)2

dit zou uiteindelijk moeten uitkomen op:

Rm/rx = √3-1 = 0.73

Ik snap het begin wel, maar ik kom met geen mogelijkheid aan die √3

wel weet ik dat de cos van 30° ( de helft van een hoek van een gelijkzijdige driehoek) √3/2 is, dus heb ik daar ook al een tijd op zitten zoeken....

Weet iemand waar ik het over heb en kan die me misschien op het juiste spoor zetten? Binnen twee dagen heb ik examen en dit is een mogelijke vraag, ik had blijkbaar mis ingeschat dat ik dit niet zo snel zou vinden 8-[

ik weet dat het gewoon wiskunde is, maar ik heb nooit ruimtefiguren gezien, dus heb ik het er moeilijk mee :oops:

ik hoop dat iemand me kan helpen

groetjes

Berichten: 13

Re: kristalroosters

Met Pythagoras geraak je er sneller.

Stel dat je een kubus ABCD.EFGH hebt met ribbe 1. Dan is de afstand AB=1, AC=√2 (want AC2=AB2+BC2).

Dan geldt voor AG: AG2=AC2+CG2. Dus AG2=3 en AG is dus √3.

De kubus met ribbe 1 wordt gevormd door anionen (normaal gesproken de grootste ionen) met een straal van 0,5.

Tussen het middelpunt van het anion op A en het anion op G zit dus een afstand van √3, waarvan een afstand van 1 wordt ingenomen door de 2 anionen. Blijft over voor het kation: √3-1.

Nu kun je hetzelfde doen voor een kubus met ribbe a, waarbij dus geldt dat a=2*Rx.

Een tip voor mensen zonder ruimtelijk inzicht (zoals ik): Maak een tekening, en schrijf er zoveel mogelijk bij wat je al weet, de afstanden, rechte hoeken, etc. Uit je hoofd gaat niet lukken.

Berichten: 264

Re: kristalroosters

bedankt voor je tips ;)



ik kom er wel nog steeds niet uit :oops: maar heb het even langs de kant gelegd want werd er een beetje paniekerig van, zo vlak voor mn examen. ;)

kzal het ook eens vragen aan iemand anders, want het zou kunnen dat ik die tekening ook fundamenteel misdoe. m'n ruimtelijk inzicht is zo slecht dat ik ook op tekeningen niet goed kan inschatten wat nu precies wat is. 8-[

ben van plan om het ook eens te vragen aan mn studiegenoten..

in elk geval bedankt!

Berichten: 264

Re: kristalroosters

:oops: het is wel grappig maar ondertussen snap ik hem helemaal, en het is echt niet zo moeilijk als ik gisteren dacht.

wat examenkoorts met je kan doen is zo erg!

als de paniek toeslaat lijkt er niets meer te lukken..

in elk geval is de paniek weer minder vandaag 8-[

Reageer