Quantummechanica

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 114

Quantummechanica

Beste allemaal,

Nadat ik het afgelopen kwartaal één van de gaafste vakken tot nu toe heb gehad (lees: quantummechanica) begon ik me af te vragen of ik hierin verder kan. Voor zover ik weet is het niet zomaar mogelijk om als afstudeerrichting quantum te kiezen, vandaar deze post.

Ik vraag me dus de volgende dingen af:

- Is quantum voor chemici een afstudeerrichting, zo ja, waar dan en welke (natuurkunde)vakken moet ik daarvoor gevolgd hebben?

- Bij welke afdelingen, anders dan theoretisch (dus bijv. vaste stof nmr, organisch, anorganisch, enz) krijg je te maken met quantum?

Oww ja... voor degenen die denken dat ik een beetje gek ben, omdat ik quantum leuk vind: dat klopt :oops:

Mvg

Berichten: 385

Re: Quantummechanica

Eeh ... quamtummechanica hoort toch bij natuurkunde, of zit ik fout?

Berichten: 114

Re: Quantummechanica

Ja, maar het is ook een onderdeel van de chemie, net als thermodynamica en elektricitietsleer. Misschien had ik natuurkunde moeten studeren, maar ja dan had ik ook allemaal minder gave vakken gekregen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Quantummechanica

In Utrecht, waar ik heb gestudeerd, hadden ze een vakgroep theoretische chemie. Lekker rekenen aan moleculen. Ook andere universiteiten hebben wel een dergelijke vakgroep. Wanneer je geïnteresseerd bent kun je ze altijd een mailtje sturen waarin je info vraagt over de afstudeermogelijkheden. Waarschijnlijk kun je er ook wel een keer gaan kijken.

Het is overigens wel zo dat ook veel (an)organische vakgroepen ook gebruik maken van verschillende ab initio of DFT methodes voor het rekenen aan moleculen/katalysatoren.

Berichten: 114

Re: Quantummechanica

Ja dat klopt, in Nijmegen is er ook een afdeling theoretische chemie, maar ik vind het zo jammer dat ik dan niet meer in t lab zou staan... Vandaar dat ik me afvroeg of er niet op andere afdelingen ook veel mee gewerkt wordt :oops:

Berichten: 30

Re: Quantummechanica

Hoi,

ik werk zelf aan mijn doctoraat in de theoretische chemie aan de UGent. Dat is hier enkel een aftudeerrichting voor natuurkundigen en ben zelf scheikundig ingenieur. De basis is natuurlijk fysica, maar de toepassingen zijn zeer chemisch (zeolieten, polymeren, condensatiereacties) en daarin kan je dus wel terecht.

Essentieel bij deze berekeningen is een zekere experimentele input, je moet uiteindelijk je berekeningen op één of andere manier aan de werkelijkheid kunnen toetsen. Het blijkt hier dat de meest vruchtbare situatie die is waarbij je als modelleerder (iemand een beter woord?) samenwerkt met experimentalisten. ZO kan je expertise uit twee werelden samenleggen.

geen labo's voor mij dus ...

Berichten: 114

Re: Quantummechanica

Oke, dankje!! Ik vrees dat ik dan toch eens serieus moet nadenken over theoretische chemie als richting... Iig beter voor mn gezondheid Afbeelding

Berichten: 364

Re: Quantummechanica

ekoo schreef: Hoi,

ik werk zelf aan mijn doctoraat in de theoretische chemie aan de UGent. Dat is hier enkel een aftudeerrichting voor natuurkundigen en ben zelf scheikundig ingenieur. De basis is natuurlijk fysica, maar de toepassingen zijn zeer chemisch (zeolieten, polymeren, condensatiereacties) en daarin kan je dus wel terecht.

Essentieel bij deze berekeningen is een zekere experimentele input, je moet uiteindelijk je berekeningen op één of andere manier aan de werkelijkheid kunnen toetsen. Het blijkt hier dat de meest vruchtbare situatie die is waarbij je als modelleerder (iemand een beter woord?) samenwerkt met experimentalisten. ZO kan je expertise uit twee werelden samenleggen.

geen labo's voor mij dus ...
hé ekoo. heb jij dan burgerlijk of industrieel gestudeerd?

dit omdat ik zelf nu in 3e jaar zit van industrieel ingenieur chemie, en mijn droom is eiglijk ook om te doctoreren (ooit.., niets mis met dromen hé..). en van het semester volg ik ook vastestofchemie mee op Ugent en doe daar mee met een project ivm hoge temperatuurs-supergeleiding.

kun je me effe vertellen wat juist de vereisten zijn van diploma enzo voor later te gaan doctoreren?

Berichten: 30

Re: Quantummechanica

Hey Robin,

ben zelf burgerlijk ingenieur. Volgens mij moet je om te kunnen doctoreren een universitair diploma hebben. Hogescholen hebben (voorlopig nog) geen onderzoeksopdracht, maar dat komt waarschijnlijk wel in de toekomst.

Ik weet niet goed wat allemaal de mogelijkheden zijn om toch in research terecht te komen, één ervan is het volgen van een brugprogramma. Dan kan je met je diploma van industrieel ingenieur nog een universitaire opleiding van 2 (met ingangsexamen) of 3 (zonder) jaar volgen en dan heb je ook t diploma van burgerlijk ingenieur.

Misschien moet je eens naar de dienst studieadvies vande Ugent gaan (op het sint pietersplein), daar gaan ze je meer kunnen vertellen over de mogelijkheden en statuten. Tenslotte ga je na dit jaar een bachelor diploma in handen hebben...

Hoop dat ik je wat op weg geholpen heb

Berichten: 364

Re: Quantummechanica

ok dat was ik al vanplan. sowieso ging ik een poging doen om burgerlijk te doen na men master van industrieel. Ik vroeg me eigenlijk vooral af of het verplicht is een aantal onderscheidingen of grote onderscheidingen te hebben op je diploma tegen dat je kan gaan doktoreren?

Berichten: 30

Re: Quantummechanica

hey,

het is in se niet verplicht om hoge graden te halen, maar dat is afhankelijk van de beurs die je aanvraagt.

Voor een FWO-beurs (aspirantenmandaat) moet je hoge tot zeer hoge graden halen. De kandidaten worden hier immers volgens graad geranschikt en dan worden de beurzen uitgereikt zodat de hoogste graden er één krijgen en zodat ze evnredig verdeeld zijn over de universiteiten.

Ook de unief deelt een aantal beurzen uit waarvoor een rangschikking wordt opgemaakt.

Wanneer je op een onderzoeksproject tewerkgesteld bent, hoef je geen hoge graden te hebben. De beurs is dan immers al als projectgeld bij je promotor beschikbaar. Het is wel hij die beslist wie hij aanneemt op dat project, dus er kan nog competitie zijn. In de ingenieurswetenschappen is het echter zo dat er veel onderzoeksmandaten beschikbaar zijn en dat je veel kans maakt om te doctoreren als je dat wil. Gewoon aankloppen bij een prof die onderzoek doet in het vakgebied waar je ook in geïnteresseerd bent.

groetjes,

Bart

Reageer