Vitamine extractie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 242

Vitamine extractie

De literatuur is het niet geheel eens over de extractiemethode voor wateroplosbare vitamines uit voedsel. De ene zegt dat blenden en "extraheren" met water voldoende is :oops: (ja dat heb je met wateroplosbare vitamines, maar ik weet niet of dit de beste methode is..) de ander zegt dat je moet extraheren met NaOH 4 M vervolgens neutraliseren met 50 ml fosfaatbuffer centrifugeren filtreren etc.

Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt 8-[

Berichten: 62

Re: Vitamine extractie

Wateroplosbare vitaminen, hoef je alleen maar met water te extraheren.

Zo doen wij het tenminste met allerlei voedingsmiddelen en dat gaat prima.

Berichten: 2.399

Re: Vitamine extractie

Ik ben geen fan van extracties zonder de pH te controleren. In de farmaceutische chemie gaat je kop dr af als je zuren of basen gaat extraheren zonder de pH te controleren. De robuustheid gaat enorm omhoog wanneer je de pH controleert. Verder kun je een beetje selectiviteit in je systeem brengen door "slim" een pH te kiezen, iets wat in een complexe matrix als voedsel altijd welkom is in mijn ogen :oops:

Berichten: 242

Re: Vitamine extractie

Ok dus dat verklaart het verschil tussen de voorschriften :oops: de ene doet het dan zeker "slim" en de ander... eenvoudig? Ik zal wel wat gaan experimenteren Afbeelding

bedankt!

Berichten: 242

Re: Vitamine extractie

Helaas ben ik er nog steeds niet uit. Is er niet iemand die toevallig een linkje weet of een voorschrift heeft over wateroplosbare vitamines? Of individuele vitamines van de B groep en C is ook goed :oops: Het gaat mij vooral om de monstervoorbewerking.

Alle hulp is welkom!

Afbeelding

Berichten: 677

Re: Vitamine extractie

Voor vitamine C (ascorbinezuur) is de methode die ik ken de volgende:

Extractiebuffer: 3% HPO3 in 8% CH3COOH: 150g HPO3 en 400ml CH3COOH aanlengen tot 5l met gedemineraliseerd water.

De groenten worden op een gestandaardiseerde manier gehomogeniseerd in de keukenrobot of blender. Ongeveer 10g groenten worden na het toevoegen van enkele druppels antischuim op een gestandaardiseerde manier met ongeveer 50 ml extractiebuffer in een maatbeker gemixt gedurende 45”. Daarna wordt het gemixte geheel kwantitatief overgebracht naar een maatkolf van 100 ml. Beker en mixer worden nagespoeld met kleine hoeveelheden extractiebuffer die ook overgebracht worden in de maatkolf. De maatkolf wordt verder aangelengd tot 100ml met extractiebuffer en geschud. Dit mengsel wordt onmiddellijk gefiltreerd over een plooifilter in een erlenmeyer van 250ml.

Hierna volgt een oxidatie van ascorbinezuur tot dehydroascorbinezuur, derivatisatie met ortho fenyleen diamine, scheiding met HPLC met fluorimetrische detectie.

Reageer