Bepaling waterstofperoxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Bepaling waterstofperoxide

hallo,

Ikzit in de 6de van het vwo en wij moeten voor scheikunde een experimenteel onderzoek doen. Dit moeten wij zelf bedenken en uitwerken.

Nou heb ik het over de bepaling van de waterstofperoxide gehalte in een vaatwastablet. Op deze site heb ik veel kunnen vinden over waterstofperoxide maar niet over het gehalte in een vaatwastablet.

Ik heb zelf al een werkplan gemaakt maar nu weet ik niet hoe ik dit moet uitrekenen totdat ik het gehalte heb. Kan iemand mij daarmee helpen, k ben namelijk niet zo goed in scheikunde.

Werkplan:

Het bepalen van de hoeveelheid waterstofperoxide in een vaatwasmachinetablet

Doel: Onderzoeken hoeveel waterstofperoxide er in een vaatwastablet aanwezig is, via een indirecte volumetrische titratie.

Aanpak:

Benodigdheden:

o een vaatwasmachine tablet

o buret

o erlenmeyer

o zoutzuur 2 M rond de 30,0 ml

o demi-water

o maatkolf van 100,0 mL

o pipet

o pipetteerballon

o thiosulfaat 0,1 M

o Kaliumjodide oplossing

o stijfselwater

Opstelling:

 Op de verpakking staat: 5-15% zuurstofbleekmiddel. Eerst weeg je het tablet op. Bijvoorbeeld je neemt 30,0 gram. 10% van 30 is 3,0 gram. In 3,0 gram zit waterstofperoxide, en je gaat dus onderzoeken hoeveel waterstofperoxide daar in zit.

 Dit los je op in een maatkolf, en vul je met demi water aan tot de streep.

 Je pipetteert 25,0 ml hiervan en doet dit in een erlenmeyer van 250 ml.

 De buret vul je met natriumthiosulfaat oplossing.

 Lees de beginstand af.

 Je meet de PH in de erlenmeyer.

 Doe in de erlenmeyer zoutzuur bij, tot de PH rond de 7 of lager zit.

 In de erlenmeyer doe je ook KI-oplossing

 Begin dan met titreren.

Ox: H2O2 + 2 H+ + 2e- → 2 H2O +

Red: 2 I- → I2 + 2e-

----------------------------------------------------------

Redox: H2O2 + 2H+ + 2I- → I2 + 2H2O

De gevormde I2 reageert verder met thiosulfaat:

Red: 2S2O32- → S4O62- + 2e-

Ox: I2+ 2e- → 2I-

---------------------------------------------------------

Redox: 2S2O32-+ I2→ 2I- + S4O62-

 Titreer de bruine oplossing met thiosulfaat tot het lichtgeel word, doe er dan een paar druppeltjes stijfselwater bij, en titreer dan weer verder tot de oplossing kleurloos wordt.

Het jood is voor de reactie nog zwart/bruin. Als het met thiosulfaat reageert wordt het kleurloos.

 Lees de buretstand af en noteer die.

 Voer deze titratie twee of meerdere keren uit zodat je een nauwkeurige proef krijgt.

Hoeveel KI oplossing heb je nodig?

Molverhouding H2O2 en I- is 1:2

Op het pak staat 5 tot 15% waterstofperoxide. We nemen als voorbeeld 30,0 gram. Herin zou dus 3,0 gram waterstofperoxide in zitten.

3,0 / 34,01= 0,088 mol

1: 2 dus 0.088 × 2 = 0,176 mol I- oplossing, dus 0,088 mol KI oplossing, is (166.0 × 0.88) =14,6 gram. Dichtheid is 1gr/ml dus je hebt 14,6 ml KI oplossing nodig.

Hoeveel thiosulfaat?

2:2 dus ook 0,088 mol thiosulfaat. Je gebruikt 0,1 M dus: 0,088/0,1= 880 mL. Dit is dus veel te veel, en daarom moet het worden verdunt.

880/30 = 29 = verdunningsfactor. Dit ga ik met water verdunnen. Ook moet ik dus minder KI oplossing nemen.

Dit is het werkplan. Zit die goed in elkaar? en hoe moet ik nu verder? Ik moet het trouwens maandag inleveren

Alvast bedankt.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Wil je voortaan ook even een goede titel verzinnen? "Hulp gevraagt" is (naast fout gespeld :oops: ) ook erg algemeen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bepaling waterstofperoxide

Ik heb het (nog) niet helemaal doorgelezen, maar één ding wat ik gelijk mee wil geven: je moet een heel tablet oplossen in water. Mocht je een deel van een tablet willen (omwille van de hoeveelheden) dan moet je een deel van de oplossing nemen en daar verder mee werken.

Het gebeurt maar al te vaak dat zo´n tablet niet homogeen is. Er zijn er zelfs waar een blauw bolletje in zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bepaling waterstofperoxide

1: 2 dus 0.088 × 2 = 0,176 mol I- oplossing, dus 0,088 mol KI oplossing, is (166.0 × 0.88) =14,6 gram. Dichtheid is 1gr/ml dus je hebt 14,6 ml KI oplossing nodig.
Hier raak ik het spoor bijster..

Correct is 0,176 mol, maar dat is geen I--oplossing, dat is KI.

Wat mist, is de concentratie van de KI-oplossing. Je kunt dus niet uitrekenen hoeveel ml oplossing je nodig hebt.

Berichten: 8

Re: Bepaling waterstofperoxide

Kun je misschien een voorbeeld geven hoe ik dit zou kunnen uitrekenen. Dus van een bepaalde hoeveelheid concentratie uitgaan van de KI oplossing. ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bepaling waterstofperoxide

0,088 mol thiosulfaat. Je gebruikt 0,1 M dus: 0,088/0,1= 880 mL.


Bij KI gaat het op gelijke manier...

Berichten: 8

Re: Bepaling waterstofperoxide

oke.

Weet je misschien welke stappen ik moet maken om uiteindelijk de waterstofperoxide gehalte te bepalen? :oops:

Berichten: 385

Re: Bepaling waterstofperoxide

Op de verpakking staat: 5-15% zuurstofbleekmiddel. Eerst weeg je het tablet op. Bijvoorbeeld je neemt 30,0 gram. 10% van 30 is 3,0 gram.
Het verschil tussen 5% en 15% is 3,0 g. 5% van 30 g is 1,5 g Dus in het stukje van 30 g zit 1,5 tot 4,5 gram. Je weet niet hoeveel. Dit zal je dus mee moeten nemen in je eindresultaat als meetonnauwkeurigheid.

Hoeveel ml en dus mol heb je erbij getitreerd?

Wat is de reactieverhouding tussen de waterstofperoxide en het erbij getitreerde?

Hoeveel mol waterstofperoxide was er dus aanwezig?

(p.s.: 'k zit in 5v)

Berichten: 3.145

Re: Bepaling waterstofperoxide

Weet je ook zeker dat er naast het peroxide geen andere oxiderende stoffen zitten in zo'n tablet? Jij doet impliciet die aanname, zonder dat je het bewust bent. Maak dit expliciet en vergewis je ervan dat deze aanname terecht is, anders komt je hele verhaal op losse schroeven te staan.

Reageer