Rode Kleurstof uit Rode kool.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Rode Kleurstof uit Rode kool.

Hallo,

Ik ben helmaal niet goed in scheikunde of proefejs etc maar nu moet ik een stappenplan maken.

Het doel is om Rode kleurstoffen uit rode kool te halen.

Ik ben al zover dat ik snap dat je rodekoolsap uit de kool kan halen door middel van verwarmen etc.

Maar is dat het hele proces in een notendop of kan je dan nog verder gaan om de kleurstof uit het sap te halen, op veel sites staat dan dat het blauw wordt, maar mijn lerares heeft duidelijk aangegeven dat het rood moet zijn?

Kan iemand mij helpen? Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Rode Kleurstof uit Rode kool.

Het mooie van rode koolsap is dat het rood en blauw kan zijn :oops: .

Wat is denk je de reden waarom het sap rood of juist blauw is?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: Rode Kleurstof uit Rode kool.

Hoeveelheid water ?

Soort kool :oops: ?

Maar als ik kleurstof uit kool moet halen is dat verwarme van snipeers dan een goede methoden. Als ik de kleurstof eruit wil halen moet ik dna nog meer doen dan verwaremen en het sap uitendelijk afgieten of heb ik het dan al gedaan zegmaar.

Bedankt voor de snelle reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Rode Kleurstof uit Rode kool.

Ik zou niet direct iets meer kunnen bedenken behalve verwarmen en afgieten. Als je erg veel hebt zou je het een beetje kunnen laten inkoken om het wat geconcentreerder te krijgen.

En wat betreft de kleur: de hoeveelheid water of soort kool zijn niet de juist antwoorden.

Ik zal je een hint geven... als je een beetje azijn in de pan doet zal het zeer waarschijnlijk niet blauw worden. Met wat citroensap ook niet. Of sinaasappelsap.

Met zeep zou het wel eens een beetje blauw kunnen worden.

Dus... wat zou dat kunnen zijn? :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: Rode Kleurstof uit Rode kool.

Heeft het iets te maken met zuur "iets" had wel zoiets gelezen dat rodekoolsap kan worden gebruikt als indicator.

Maar ik denk dat ik het antwoord op mijn vrag al heb maar als ik de snipeers van de kool verwarm zou het als het goed is rood moeten worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Rode Kleurstof uit Rode kool.

Mwt verwarmen heeft het niets te maken. Tipje: als je er een gesnipperde (ja snipper, niet snipeer) groene appel of citroen bijdoet, wordt het vanzelf rood. Kun jij aangeven waarom het blauw wordt als je er bijvoorbeeld in ademt? (CO2)

Berichten: 129

Re: Rode Kleurstof uit Rode kool.

deze link heb ik in mijn cursus analytische chemie voor eerstejaars aan onze hogeschool geplaatst. het is wel voor de kleurstof uit rode rozen maar het proberen waard.

en om de kleur rood te krijgen moet je een zuur midden hebben, daarom wordt vaak azijn toegevoegd bij het koken van rode kool.

Berichten: 129

Re: Rode Kleurstof uit Rode kool.

deze link heb ik in mijn cursus analytische chemie voor eerstejaars aan onze hogeschool geplaatst. het is wel voor de kleurstof uit rode rozen maar het proberen waard.

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...orextractie.htm

en om de kleur rood te krijgen moet je een zuur midden hebben, daarom wordt vaak azijn toegevoegd bij het koken van rode kool.

Berichten: 915

Re: Rode Kleurstof uit Rode kool.

en om de kleur rood te krijgen moet je een zuur midden hebben, daarom wordt vaak azijn toegevoegd bij het koken van rode kool.
Of appeltjes natuurlijk :oops:

Ik heb een tijdje geleden rodekoolsap gemaakt door een blad kool in een kommetje met een heel klein beetje water in de microgolfoven te zetten.

Reageer