gaswet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

gaswet

Ik heb voor scheikunde een proef gedaan waarbij ik de snelheid heb gemeten van de productie CO2 bij gisten (bij constante temperatuur). Dit gas heb ik opgevangen in een maatcilinder met water en door de tijd te meten heb ik gekeken hoe lang het duurt om een maatcilnder die gevuld is met water volledig met CO2 gas te vullen waarbij het CO2 gas het water uit de maatcilinder naar beneden in een bak met water drukt. Tijdens deze proef viel me iets op. Als je een maatcilinder van 50 ml en van 100 ml neemt zou je aan de hand van de algemene gaswet verwachten dat de tijd die nodig is om een maatcilinder van 100 ml met CO2 gas te vullen 2 maal zo lang zal zijn als de tijd die nodig is om een maatcilinder van 50 ml te vullen met CO2 gas. UIt mijn metingen bleek echter dat het langer dan 2 maal de tijd duurt om een maatciloinder van 100 ml te vullen dan een maatcilinder van 50 ml te vullen met CO2 gas. Een mogelijke oorzaak die ik heb bedacht is dat er CO2 gas in het water oplost. Mijn vraag is of er nog meer oorzaken zijn die bijvoorbeeld in verband staan met de druk en volume verandering etc. en hoe ik enkele theoretische berekeningen kan uitvoeren om te berekene hoe veel langer het zal duren om een maarcilinder van 100 ml te vullen met CO2 gas?

mvg Maarten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gaswet

Nou een gas is meer samen te persen dan een vloeistof. Het blijkt uit je post dat water een tegendruk op je CO2 uitvoert, die deze dus deels samendrukt. Hierdoor duurt het langer voordat al het water eruit is.

Als je dit herhaalt met een 25 ml cilinder, zul je opmerken dat het minder dan de helft van de tijd in beslag neemt :oops:

Een andere oplossing kan zijn dat de hoeveelheid CO2/s gewoon daalde omdat het beginproduct op was

Berichten: 3

Re: gaswet

Bedankt voor je uitleg. Als ik het dus goed begrijp veranderd de druk van het CO2 gas omdat het water bij een maatcilinder van 100 ml een grotere druk uitoefend dan bij een maatcilinder van 50 ml.

Wat interessant zou zijn, is om dit aan de hand van de algeme gaswet te onderzoeken. Hoe de druk, aantal mol gas en het volume gas in verband staan met elkaar. Dit lijkt me wel moeilijk aangezien je dus 2 waarden hebt die verschillen; de druk en het aantal mol gas. Hoe zou ik dit het best aan kunnen pakken als ik dit wil berekeningen via de gaswet?

Reageer