onderzoek voor Rotterdam Airport

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

onderzoek voor Rotterdam Airport

Ik ben Wouter Hulstkamp, 4e jaars student veiligheidskunde aan de Hogeschool Inholland te Rotterdam. Op dit moment loop ik stage bij Rotterdam Airport op de afdeling Airport Safety Security And Support. Voor mijn stage doe ik onderzoek naar de ontstane problemen die de nieuwe regels omtrent de verscherping van het meenemen van vloeistoffen in de handbagage met zich mee hebben gebracht.

Nu ben ik benieuwd of eventuele explosieve vloeistoffen, of juist niet explosieve stoffen niet in een handomdraai kunnen worden gecontroleerd door middel van het meten van de PH waarden of op dat deze op andere manieren kunnen worden getraceerd.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: onderzoek voor Rotterdam Airport

De pH van een oplossing zegt heel erg weinig over welke stof er in de oplossing zit.

Als je op zoek bent naar 1 toepassing voor hetb detecteren van de meest voorkomende stoffen, denk ik dat je uitkomt op spectroscopische technieken zoals Raman of misschien IR, en misschien een serie-test zoals je in bijvoorbeeld CSI ziet om te testen of een monster bloed bevat.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 774

Re: onderzoek voor Rotterdam Airport

Ik wil gewoon eventjes kwijt dat ik het allemaal wat absurd vind.

Je kan volgens mij zonder probleem allerhande springstoffen mee aan board nemen, ook vaste stoffen...

Of vergis ik mij zodanig hard?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: onderzoek voor Rotterdam Airport

Daar gaat de vraag niet over. Houd het maar ontopic.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: onderzoek voor Rotterdam Airport

Beryllium schreef: De pH van een oplossing zegt heel erg weinig over welke stof er in de oplossing zit.

Als je op zoek bent naar 1 toepassing voor hetb detecteren van de meest voorkomende stoffen, denk ik dat je uitkomt op spectroscopische technieken zoals Raman of misschien IR, en misschien een serie-test zoals je in bijvoorbeeld CSI ziet om te testen of een monster bloed bevat.
Hoi Berrryllium,

Ik ben hier totaal niet in thuis, heb even gegoogled en heb er wel wat over gevonden. Maar nergens kan ik vinden hoe lang deze tests duren.

Het moet natuurlijk binnen een paar seconden gebeurt zijn anders heeft het nog geen nut voor een vliegveld.

Berichten: 4

Re: onderzoek voor Rotterdam Airport

rappen-eddy schreef: Ik wil gewoon eventjes kwijt dat ik het allemaal wat absurd vind.

Je kan volgens mij zonder probleem allerhande springstoffen mee aan board nemen, ook vaste stoffen...

Of vergis ik mij zodanig hard?
Ja daar heb je helemaal gelijk in, ik vind het ook allemaal onzin, en heb ook duidelijk in mijn rapport naar voren komen dat het allemaal flink overdreven wordt.

Maar goed, het is maar mijn stageplaats en ik ben al blij dat ik op een vliegveld terecht ben gekomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: onderzoek voor Rotterdam Airport

Zeker met Raman kunnen analyses instantaan zijn. Dat houdt in, misschien 1 minuut meettijd, en het spectrum is van voldoende kwaliteit om te kunnen zeggen of je met een verdachte stof te maken hebt.

FTIR is lastiger aangezien dat problemen geeft met water (water is een sterke absorber van IR-straling en overschaduwt dus het IR-spectrum).

Kijk maar eens hier:

Ramanspectroscopie op Wikipedia

Infraroodspectroscopie op Wikipedia
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: onderzoek voor Rotterdam Airport

Beryllium schreef: Zeker met Raman kunnen analyses instantaan zijn. Dat houdt in, misschien 1 minuut meettijd, en het spectrum is van voldoende kwaliteit om te kunnen zeggen of je met een verdachte stof te maken hebt.

FTIR is lastiger aangezien dat problemen geeft met water (water is een sterke absorber van IR-straling en overschaduwt dus het IR-spectrum).

Kijk maar eens hier:

Ramanspectroscopie op Wikipedia

Infraroodspectroscopie op Wikipedia
ok harstikke bedankt!!! ik ga me er eens in verdiepen. wat een termen zie ik allemaal joh Afbeelding

Reageer