CO2 verstoring in natronloog

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

CO2 verstoring in natronloog

Ik doe op mijn werk regelmatig zuurbepalingen met 0,1M NaOH. Wanneer de NaOH vers is aangemaakt vind ik bij mijn zuurbepaling 100% van ons produkt. Wanneer de fles NaOH al een tijdje, lees twee weken, staat vind ik een percentage van 103%

Ik voer vooraf altijd een titerstelling uit, leid N2-gas over het titratievat en heb op de fles titrant een gasafvanger gevuld met natronkalk.

Wie herkend dit probleem en heeft een oplossing?

Ik ben heel benieuwd!

Linda

Berichten: 274

Re: CO2 verstoring in natronloog

Zou het kunnen zijn dat je natronkalk niet meer werkzaam is? Ik meen te herinneren dat dit ook niet eeuwig meegaat.

Berichten: 387

Re: CO2 verstoring in natronloog

In wat voor fles bewaar je het ?

NaOH tast glas aan. Niet snel in lage concentraties, maar het kan je verschil verklaren

En misschien heb je hier last van 2NaOH + CO2--->Na2CO3 + H2O

Berichten: 4

Re: CO2 verstoring in natronloog

Ik bewaar het inderdaad in een glazen fles.

De natronkalk is niet verlopen want er is een kleurindicator toegevoegd. Dus ik vervang deze op tijd.

Linda

Re: CO2 verstoring in natronloog

Linda Kieboom schreef: Ik voer vooraf altijd een titerstelling uit, leid N2-gas over het titratievat en heb op de fles titrant een gasafvanger gevuld met natronkalk.
Even voor de duidelijkheid bepaal je voor elke zuurbepaling de titer van de NaOH en je vindt dan als je NaOH 2 weken oud is (de titer wel op dezelfde dag gesteld als de bepaling wordt gedaan) is een percentage van 103%?

Berichten: 387

Re: CO2 verstoring in natronloog

Is je kleurindicator wel goed/nauwkeurig ? Je meetwaarden zullen niet liegen. (ik neem aan dat je bij je zuurbepaling 103% van je product vind en dus dat je NaOH toch wat minder is geworden)

Berichten: 4

Re: CO2 verstoring in natronloog

Ik vind geen relevante verschillen in de titer. De titer wordt elke week gesteld. Wanneer ik de resultaten van 4 weken vergelijk (van dezelfde fles) dan zijn de onderlinge verschillen verwaarloosbaar.

Als ik ook elke week een zuurbepaling zou doen van hetzelfde monster met bovenstaande natronloog, dan loopt mijn resultaat op van 100 naar 103%

Het lijkt er dus op dat er iets in de natronloog wordt gevormd dat zuur meereageerd in mijn bepaling. Dit "iets" doet echter niet mee in de titerstelling.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: CO2 verstoring in natronloog

Kan het niet zijn dat je product overtijd verandert?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 387

Re: CO2 verstoring in natronloog

Het lijkt me dat je , tot je er achter komt wat er aan de hand is, wat vaker nieuwe NaOH moet aanmaken. (zoveel werk is dat niet).

Berichten: 238

Re: CO2 verstoring in natronloog

misschien andersom denken?

dat er water verdampt of terecht komt in de kalk in je afvanger?

is deze kalk hygroscopisch en zo ja: zit er water in?

Berichten: 4

Re: CO2 verstoring in natronloog

Hartelijk dank voor jullie reakties!

Het beantwoord echter nog (steeds) niet mijn vraag: "Hoe kan het dat ik van hetzelfde produkt gemeten met dezelfde natronloog-oplossing verdeeld over een aantal weken een oplopend zuur getal vind?"

Wanneer ik hetzelfde produkt opnieuw meet met een vers (nieuw) aangemaakte fles natronloog vind ik weer een gelijk gehalte als bij de eerste meting.

Het produkt wordt over vele jaren gevolgd in een stabiliteitsonderzoek. Daaruit blijkt dat het produkt stabiel is over jaren en dus niet verandert in 3 weken tijd.

Het probleem zit dus volgens mij duidelijk in de natronloog! Afbeelding

Misschien helpt het als ik erbij vertel dat het om een hydrazine-zout gaat?

Nogmaals, wanneer ik elke week de titerstelling doe van het natronloog vind ik nauwelijks verschil tussen de waarden van de titer.

Re: CO2 verstoring in natronloog

Linda Kieboom schreef: Daaruit blijkt dat het produkt stabiel is over jaren en dus niet verandert in 3 weken tijd.

Het probleem zit dus volgens mij duidelijk in de natronloog! Afbeelding

Nogmaals, wanneer ik elke week de titerstelling doe van het natronloog vind ik nauwelijks verschil tussen de waarden van de titer.
De conclusie dat het de natronloog is vindt ik voorbarig, zeker gezien het feit dat de titerstelling telkens hetzelfde resultaat oplevert.

Maar er zijn nog andere factoren die je niet genoemd hebt zoals de de indicatoren, ph-meters en de overige chemicalieen, waarom kan het niet in een van deze factoren zitten zitten?

Reageer