LOODknikkers

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 840

LOODknikkers

weet iemand misschien, of die knikkers (waarmee je vroeger knikkerde) van 100% lood zijn geaakt?

zo niet, welke verontreinigingen zouden erin zitten?

Berichten: 385

Re: LOODknikkers

Opa of oma vragen? ik zie even rondvragen bij de ouderen als beste mogelijkheid tot antwoord. Ik denk dat als je al knikkers van lood maakt, je dan ook niet let op eventuele verontreinigingen.

Berichten: 274

Re: LOODknikkers

Volgens mij waren deze niet van lood, het waren naar mijn idee roestvrij stalen kogellagers, althans, die werden hier veelal gebruikt. Loden knikkers heb ik niet van gehoord.

Het lijkt me ook niet dat men speciaal voor knikkeren loden knikkers maakte, daar lood toch een vrij zacht metaal is, met name als het zuiver is. Dan zou je tijdens het knikkeren zo de deuken erin hebben.

Berichten: 840

Re: LOODknikkers

maar de knikker is bijzonder zwaar voor zijn grote. dan is lood toch wel de meest voor de handliggende oplossing? ik wil deze namelijk even tijdelijk gebruiken , om te kijken of het in schoonmaakazijn oplost.

Berichten: 448

Re: LOODknikkers

Pb lost zeer moeilijk op in azijn. Het beste zuur om Pb in op te lossen is HNO3 (let op voor de nitreuze dampen!). In zwavelzuur lost het niet op vanwege de vorming van een onoplosbare PbSO4 laag (Pb werd vroeger gebruikt in de installaties waarin H2SO4 werd gemaakt (lodenkamer procédé)). In HCl lost het zeer moeilijk op. Ik heb gelezen dat loodacetaat te maken is door 2 loden platen in azijn te steken en dan een elektrolyse uit te voeren waarbij je de platen geregeld ompoolt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: LOODknikkers

Of er natuurlijk een lage wisselspanning opzet.

Berichten: 840

Re: LOODknikkers

hm, ok.

maar mijn vraag blijft, zijn die knikkers van lood of een ander zwaar metaal. het is veel zwaarder dan ijzer/chroom en andere metalen.

Berichten: 448

Re: LOODknikkers

Kun je er makkelijk deuken in maken?

Kun je de massadichtheid bepalen? Zoveel mogelijk knikkers nemen. Ze wegen en nadien het volume bepalen door ze in een maatbeker met water te leggen. 1ml = 1cm³. Zal wel een grote fout op zitten, maar je weet tenminste of het in de buurt van de massadichtheid van lood komt te liggen.

Heb je thuis chemicaliën? Anders kun je het eens in HCl leggen. Bij lood zal je geen verschil merken. Heb je HNO3 en K2CrO4? Dan kun je het in HNO3 oplossen en K2CrO4 toevoegen. Gele neerslag = PbCrO4.

Re: LOODknikkers

maar mijn vraag blijft, zijn die knikkers van lood of een ander zwaar metaal. het is veel zwaarder dan ijzer/chroom en andere metalen


Ik knikkerde in de vijftiger jaren van de vorige eeuw al en we hadden drie soorten nl kalkepoepers gemaakt van kalk en een verfje, glas en zoals Boanerges al zei stalen uit kogellagers waarvan de besten nauwelijks roesten dus waarschijnlijk van chroomnikkelstaal oid waren gemaakt.

Ik heb nooit gehoord dat er loden kogels bestonden.

Berichten: 2.337

Re: LOODknikkers

Ja maar nog iets als de knikkers van lood waren en een kind slokte er één op was het toch morsdood? Of kan je loodziekte enkel krijgen van fijn verdeeld poeder?

Berichten: 448

Re: LOODknikkers

Ja maar nog iets als de knikkers van lood waren en een kind slokte er één op was het toch morsdood? Of kan je loodziekte enkel krijgen van fijn verdeeld poeder?
Zoals reeds gezegd lost lood zeer slecht op in HCl. Daardoor kan het weinig kwaad om een brok lood in te slikken. In poeder zal het natuurlijk beter oplossen (groter contactoppervlak) en dus gevaarlijker zijn. Er zal toch een kleine hoeveelheid lood oplossen en aangezien lood een cumulatief gif is zal het toch niet zo'n goed idee zijn om het in te slikken.

ps: Lood dood niet zo direct maar is vooral gevaarlijk over langere termijn. De Romeinen deden loodacetaat (ook loodsuiker genoemd) in hun wijn om deze zoeter te maken.

Berichten: 497

Re: LOODknikkers

scientist 1 schreef:
chemaniac schreef:
ps: Lood dood niet zo direct maar is vooral gevaarlijk over langere termijn. De Romeinen deden loodacetaat (ook loodsuiker genoemd) in hun wijn om deze zoeter te maken.
Zijn ze daarom uitgestorven?

Ze gebruikten overigens ook loodcarbonaat als middel om rimpels te maskeren.

Ze hadden er inderdaad steeds meer van nodig.

Berichten: 448

Re: LOODknikkers

phj schreef: Zijn ze daarom uitgestorven?
Sommige beweren dat ze vruchtbaarheidsproblemen hadden vanwege de chronische loodvergiftiging. Maar dit is volgens mij niet de reden waarom het Romeinse rijk is ingestort. Alhoewel sommige beweren van wel.
phj schreef:
Ze gebruikten overigens ook loodcarbonaat als middel om rimpels te maskeren.

Ze hadden er inderdaad steeds meer van nodig.
Dit werd nog tot in de Victoriaanse tijd gedaan. Sommige smeerden deze crème een centimeter dik op hun gezicht. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: LOODknikkers

Niet alleen rimpels, naar mijn weten gingen aristocraten geeneens in bad :oops:

Berichten: 448

Re: LOODknikkers

Off topic
Niet alleen rimpels, naar mijn weten gingen aristocraten geeneens in bad :oops:
Ja, dat is waar en tegen de geur goten ze tot een fles parfum per dag over hun lijf.

Reageer