Chloroform

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17

Chloroform

Hallo,

Binnenkort moet ik een test gaan doen met chloroform. Dit wordt door een opstelling van buizen geleid. Aan het eind van de opstelling moet ik om de 500 liter een monster aftappen. Het probleem is dat het chloroform (dat in water is opgelost) niet in aanraking mag komen met lucht. Dit om te voorkomen dat het verdampt. Het in de opstelling krijgen is het probleem niet. Dat gebeurt vanuit een vacuum zak. Alleen het monster aan het eind opvangen is wel een probleem. Normaal gesproken deden we dit gewoon door een fles onder een kraantje te houden. Alleen kan dat nu niet omdat het dan met lucht in aanraking zou komen. Heeft iemand een idee hoe we dat kunnen voorkomen zodat we wel monsters kunnen nemen?

Alvast bedankt.

Ketriks.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 385

Re: Chloroform

Als ik zoiets lees denk ik gelijk aan kraantjes. Liefst zou je dan een fles hebben met een kraantje erbovenop gebouwd. Die hele fles zou ik dan aan de opstelling willen klikken. In die opstelling moet dan ook nog een kraantje worden gebouwd zodat er niks weglekt als er geen monster wordt genomen. Klinkt ingewikkeld en is lastig uit te voeren misschien, maar is zeker wel een luchtvrij systeem.

Berichten: 1.379

Re: Chloroform

Ik begrijp uit Uw verhaal dat U in een waterige oplossing van chloroform op regelmatige tijden een chloroformanalyse wilt doen. Zonder de vloeistofstroom te onderbreken en zonder dat de vloeistof in kontakt komt met lucht.

Welnu, voor dit probleem zijn er vroeger al kranen bedacht. Bijvoorbeeld met twee boringen en vier standen. Zo nam ik monsters uit een gasstroom voor een gaschromatische analyse.. Voor een vloeistofstroom is iets dergelijks ook te bedenken. Zo houd je alles binnen het circuit en binnen de apparatuur.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Chloroform

Als ik zoiets lees denk ik gelijk aan kraantjes. Liefst zou je dan een fles hebben met een kraantje erbovenop gebouwd. Die hele fles zou ik dan aan de opstelling willen klikken. In die opstelling moet dan ook nog een kraantje worden gebouwd zodat er niks weglekt als er geen monster wordt genomen. Klinkt ingewikkeld en is lastig uit te voeren misschien, maar is zeker wel een luchtvrij systeem.
Is die fles dan helemaal vacuum?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 62

Re: Chloroform

Is het een idee om je fles vlak voor het spoelen vult met N2, daarna afvult en direct asfluit?

Re: Chloroform

Een soort septum (stop) van siliconenrubber en dan met een injectiespuit aanprikken en opzuigen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chloroform

Wel nog steeds met een kraantje tussen septum en proces. Het septum kan namelijk poreus worden.

Berichten: 266

Re: Chloroform

Is het een idee om je fles vlak voor het spoelen vult met N2, daarna afvult en direct asfluit?
Argon is beter dan stikstof . Argon is zwaarder dan lucht.

Misschien een loop zoals een LC gebruikt. Ik denk dat hzeil ook zoiets in gedachte heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Chloroform

Is het een idee om je fles vlak voor het spoelen vult met N2, daarna afvult en direct asfluit?
Ik heb overlegd met het lab dat de analyse voor ons gaat uitvoeren. Dit lijkt hun inderdaad het beste idee. Ook voor ons is dit goed te realiseren omdat we hiervoor de materialen in huis hebben.

@ cheMister.

Argon hebben we helaas niet. En het is ook ontzettend duur. Daarom proberen we het eerst met stikstof.

In elk geval iedereen bedankt voor de hulp
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer