Kleurstoffen voor microscopie.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 74

Kleurstoffen voor microscopie.

Hallo allemaal,

Voor mijn hobby microscopie ben ik op zoek naar de volgende kleurstoffen:

- karmijn

- fuchsine

- eosine

- toluidine blauw

Heeft iemand een idee hoe ik aan deze stoffen kan komen? (particulieren) Het liefst allemaal van dezelfde leverancier in Nederland.

Bedankt, Koen.
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Berichten: 264

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

eosine kan je volgens mij gewoon bij de apotheek krijgen, de rest weet ik niet.

Berichten: 3.145

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

Neem eens contact op met de eigenaar van www.hekserij.nl. Hier worden diverse kleurstoffen verkocht, misschien deze ook wel.

Berichten: 74

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

Dus de kleurstoffen die bij de hekserij op de website staan zijn waarschijnlijk niet alle kleurstoffen die ze hebben (ze hebben er dus meer) ?

Want hier: http://www.hekserij.nl/kleurstoffen.htm staat alleen eosine.

En waar wordt de eosine van de apotheek dan voor gebruikt?
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Berichten: 264

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

koen2all schreef:
En waar wordt de eosine van de apotheek dan voor gebruikt?
Ik heb het vroeger wel eens gezien als ontsmettingsmiddel (verwant met mercurochroom)

even googlen levert dit 8-[

-edit: even verder google-en leert me dat zowel eosine als mercurochroom geen goede ontsmettingsmiddelen zijn. Ze worden (werden) wel frequent toegepast.

ik heb in elk geval als klein meisje veel eosine en mercurochroom op mn knietjes gehad :oops: (toen al geïnteresseerd in namen van stoffen)

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

De meeste van die kleurstoffen zijn gewoon bij Labstuff te koop, samen met nog andere microscopie stoffen.

Berichten: 74

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

De meeste van die kleurstoffen zijn gewoon bij Labstuff te koop, samen met nog andere microscopie stoffen.
zo, vernieuwde site? mooi hoor!

Ik zal eens kijken :oops: thanx.
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Berichten: 74

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

Maar kan ik eosine gewoon vrij bij de apotheek halen?
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Berichten: 2.337

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

Ja bij ons noemden ze dit gewoon rood.

Maar nu wordt dit niet vaak meer gebruikt.

"k'zal der wa rood op doen" zei mijn kleuterjuf toen ik mij bezeerde. :P

Berichten: 264

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

Het wordt geloof ik nog steeds gebruikt voor de navelstrengetjes van baby's te ontsmetten. In principe zou zoiets vrij te krijgen moeten zijn.

Dat van dat "roodsel" is inderdaad lang geleden, dus wie weet hoe het nu gaat. En ik weet ook niet of Nederland en België daar anders in zijn. mbt tot apotheken en drogisterijen denk ik dat jullie een heel ander beleid hebben.

probeer het eens, zou ik zeggen ;)

en staat het niet op de site van Labstuff?

@ chemaniac: merchurochroom was ook roodsel ;)

Berichten: 387

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

Hmmm... Even kijken op ruil verkoop chemicalien misschien !!! (laatste post)

Berichten: 74

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

ziet er interrsant uit!! :P ;)
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Berichten: 516

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

Eosine is in België nog steeds te verkrijgen in de apotheek (dus waarschijnlijk in Nederland ook, niet?). Het is inderdaad geen krachtig ontsmettingsmiddel. de voornaamste werking van eosine is een uitdrogingseffect. maar en is daarom ook eerder bedoeld om een wonde uit te drogen dan om bacteriën af te doden. Het is werkzamer tegen Gram-positieve bacteriën.

Mercurochroom mag niet meer gebruikt worden (en had eigenlijk nooit gebruikt mogen worden), gezien het een kwikderivaat is. Dat is dus niet meer te verkrijgen voor particulieren.

Deze info geheel terzijde. :p

Berichten: 365

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

vergeet dan ook niet actieve kool mee te bestellen daar kan je de gebruikte resten over filtreren zodat de kleurstoffen zelf gebonden worden en niet in het grondwater komen. Meeste kleurstoffen zijn carcinogeen..( en daarom kleuren ze zo lekker denk ik dan maar)

Re: Kleurstoffen voor microscopie.

Meeste kleurstoffen zijn carcinogeen
Rode bieten, wortels, sinaasappels, groene paprika, gele pruimen liggen allemaal bij de groenteboer en die heeft vergeten er de gevarenstickers op te plakken. :twisted:

Voor een instructeur biomedische vakken aan een ROC verwacht ik niet zulke ongenuanceerde uitspraken maar dat ze de feiten voor de stoffen opzoekt en deze korrekt weergeeft. Afbeelding

typo

Reageer