titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

Hoe kun je bepalen welke indicator je nodig hebt? We krijgen een stof met een onbekend percentage acetaat en moeten dat percentage te weten komen. Hiervoor moet getitreerd worden, het enige probleem is: welke indicator kunnen we daarvoor gebruiken. Want als je de molariteit niet weet, kan je ook geen titratiecurve maken. Hoe moet dit Afbeelding

Berichten: 516

Re: titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

de pKa van het zuur, azijnzuur (of acetaat dus) heb je nodig, die is ongeveen 4,7. nu moet je een indicator zoeken met ongeveer dezelfde pKa. nouja, ik ben hier niet zeker van, maar dat hebben ze mij toch steeds proberen wijs te maken :P

Berichten: 242

Re: titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

Ik zou er wel eentje kiezen met een hoger omslagpunt dan je pKa :) anders ben je een beetje vroeg klaar met je titratie, dat vinden je resultaten niet leuk...

in Binas (waar anders) staan indicatoren, tabel... hmm dat zul je ff op moeten zoeken maar ergens tussen de 45 en 54 dacht ik :)

Berichten: 2

Re: titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

OK, dus we hebben een indicator nodig met een pKa van iets meer dan 4,7? Is de pKa van een indicator hetzelfde als waar hij omslaat?

En het maakt hier dus niet uit of we een hoge of lage concentratie van de stof hebben?

Trouwens, het gaat hier om acetaat, een base, dus moeten we dan niet de pKb gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

pKa = 14-pKb. Nee dus :D

Berichten: 516

Re: titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

pKa = 14 - pKb, door deze formule kan je het ene uit het andere bekijken. Trouwens, ik denk dat de pKa van de indicatoren steeds gegeven is, dus kijk je het best daar naar.

de pKa is gelijk de pH waarbij hij van kleur omslaat. De pKa is een soort maat voor sterkte van het zuur, en de kleuromslag wordt veroorzaakt door de pH van de oplossing. Maar de kleur slaat meestal om in een (beperkt) gebied! en dit geeft onnauwkeurigheden. met het blote oog is niet altijd te zien, wanneer nu precies de volledige kleuromslag heeft plaatsgevonden.

een hoge of lage concentratie van de stof zal een invloed hebben op de pH. dat is ook logisch: 1 druppel zwavelzuur in 10 liter water zal de pH van water niet veel beïnvloeden, maar 5 liter zwavelzuur in 5 liter water zal ineens een andere pH hebben. dus de concentratie van de stof geeft een andere pH.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

Pink Panther schreef: pKa = 14 - pKb, door deze formule kan je het ene uit het andere bekijken. Trouwens, ik denk dat de pKa van de indicatoren steeds gegeven is, dus kijk je het best daar naar.

de pKa is gelijk de pH waarbij hij van kleur omslaat. De pKa is een soort maat voor sterkte van het zuur, en de kleuromslag wordt veroorzaakt door de pH van de oplossing. Maar de kleur slaat meestal om in een (beperkt) gebied! en dit geeft onnauwkeurigheden. met het blote oog is niet altijd te zien, wanneer nu precies de volledige kleuromslag heeft plaatsgevonden.

een hoge of lage concentratie van de stof zal een invloed hebben op de pH. dat is ook logisch: 1 druppel zwavelzuur in 10 liter water zal de pH van water niet veel beïnvloeden, maar 5 liter zwavelzuur in 5 liter water zal ineens een andere pH hebben. dus de concentratie van de stof geeft een andere pH.
Ter verduidelijking: de pKa van een stof geeft aan bij welke pH de stof voor 50% bestaat in zure vorm en voor 50% bestaat in de geconjugeerde vorm (= zuurrest). Dit is ook de reden dat er een omslaggebied is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

een hoge of lage concentratie van de stof zal een invloed hebben op de pH. dat is ook logisch: 1 druppel zwavelzuur in 10 liter water zal de pH van water niet veel beïnvloeden
Mmm, alles is relatief:

Stel 1 druppel zwavelzuur op 0,05 ml (wij hielden vroeger bij titreren altijd aan: 22 druppels is 1 ml).

0,05 ml zwavelzuur is 0,06 g (dichtheid 1,18 g/cm3).

0,06 g zwavelzuur is 6.10-4 mol zwavelzuur.

In 10 liter water: concentratie per liter is dan 6.10-5 mol/l.

Concentratie H+ is dan 1,2.10-4 mol/l.

pH: 3,9.

De pH van zuiver water is 7....

Berichten: 516

Re: titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

Marjanne schreef: 0,05 ml zwavelzuur is 0,06 g (dichtheid 1,18 g/cm3).
Hoe kom je daar aan?

volgens mij is 0.05 ml = 0.05 µm3 = 0.05 * 10-3 mm3 = 0.05 * 10-6 cm3

en dat geeft dan 6 * 10-8 gram.... of maak ik hier ergens een flagrante fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

of maak ik hier ergens een flagrante fout?
JA :D

1 liter is 1 dm3

1 ml is 1 cm3

1 liter water is 1 kg.

1 ml water is 1 g.

1 ml zwavelzuur is 1,18 g.

Sorry, tussen 1600 en 1800 u. ben ik altijd op zijn slimst. ;)

Berichten: 516

Re: titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

jups, je hebt (uiteraard) gelijk. ik was gewoon zo verbaasd over het effect van 1 druppel zwavelzuur, dat ik een compleet verkeerde omzetting van liters naar kubieke meters maakte... nouja, bedankt voor de opheldering...

( maar mij god, 1 druppel H2SO4 !!!!!! ik ben nog steeds met verstomming geslagen)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

jups, je hebt (uiteraard) gelijk.
Uiteraard... 8-)

Sorry, back on topic ! [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

Pink Panther schreef: jups, je hebt (uiteraard) gelijk. ik was gewoon zo verbaasd over het effect van 1 druppel zwavelzuur, dat ik een compleet verkeerde omzetting van liters naar kubieke meters maakte... nouja, bedankt voor de opheldering...

( maar mij god, 1 druppel H2SO4 !!!!!! ik ben nog steeds met verstomming geslagen)
Dat komt omdat de stap van pH7 naar pH4 niet echt groot is. Stomme verwarrende logaritmes :P

Berichten: 516

Re: titratie CH3COO- met zoutzuur, welke indicator?

dat is wel waar... maar langs de andere kant is het wel een serieuze verandering in zuurheid... hoewel ook hier "serieus" weer relatief is, maar kom, je begrijpt me wel ;)

Reageer