rotatieviscosimeter

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

rotatieviscosimeter

Beste medeforumleden,

zit al een tijdje met een opdracht waar ik niet echt uit kom!

we hebben 2 soorten mayonaises (zelf gemaakte en fabrieksmayonaise) op de rotatieviscosimeter gemeten.

Deze hebben we netjes in een grafiek gezet.

Op de x-as afschuifsnelheid in 1/s en op de y-as de afchuifspanning in Pa.

van de mayonaise moet ik ds viscositeit berekenen, echter wat ik heb begrepen is dat er verschillende soorten viscositeit bestaan.

Welke viscositeit moet ik nu berekenen en met welke formule?

De eigen mayonaise is bij een temperatuur van 40 oC gemeten en de calve mayo bij 30 oC. Ik moet dus bekijken of ikn dit nog een significant verschil kan maken.

Ja hoe dan?


Mayonaise heeft een niet- Newtons stromingsgedrag. (stroming moeilijker bij hogere afschuifspanningen)

De volgende begrippen komen dan vervolgens ook aan de orde in mijn verslag: thioxtroop systeem, zwichtspanning.

Wie o wie kan mij uit mijn lijden verlossen...

Bij voorbaat dank.

demi
Uiteindelijk berust alles op tijd

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: rotatieviscosimeter

Het feit dat de twee metingen zijn gedaan bij verschillende temperaturen maakt de waarden onvergelijkbaar. De viscositeit is potentieel zeer sterk temperatuurafhankelijk.

Zijn de grafiekjes mooi recht? Heb je vergeleken met een soortgelijk grafiekje voor water?

Berichten: 26

Re: rotatieviscosimeter

De stroming is moeilijker bij hogere afschuifspanningen.

Dus de lijn in de grafiek daalt naarmate de afschuifspanning oploopt.

Dus de lijn is niet netjes recht!

Waarom zou ik het met een soortgelijke grafiekje van water vergelijken?

wat kan ik nu met de gegevens dan nog, als ik waarden niet kan vergelijken?

Kan ik dan de viscositeiten berekenen vande mayo`s en en die vergelijken met de literatuurwaarde viscositeit van mayonaise?

bij voorbaat dank!!

Demi
Uiteindelijk berust alles op tijd

Berichten: 1.379

Re: rotatieviscosimeter

Het begrip viscositeit is eigenlijk alleen maar echt gedefinieerd voor Newton's gedrag, d.w.z. bij een lineaire relatie tussen afschuifspanning en afschuifsnelheid. Als Uw mayonaise echter thixotroop is neemt de (schijnbare) viscositeit af boven een bepaalde afschuifspanning, de zwichtspanning.

Deze zwichtspanning moet U dan zien als de afschuifspanning die nodig is om de krachten, die de massa "stijf "maken, af te breken. Boven die zwichtspanning is er wel lineariteit en via het rechter deel van Uw grafiek kunt U dan wel weer een viscositeit definieren en berekenen.

Mayonaise is echter een moeilijk systeem. Het bestaat uit een emulsie van twee niet met elkaar mengbare vloeistoffen. Het is dus een twee fasenstroming waarin U aan het meten bent.

Ik vermoed dat er pas sprake is van een echte emulsie ( afzonderlijke vetbolletjes in een continue waterfase) als de afschuifspanning boven de zwichtspanning gekomen is. Bij een lagere afschuifspanning zou er wel eens sprake kunnen zijn van twee continue fasen (olie en water) naast elkaar en door elkaar die zorgen voor de stijfheid van het geheel.

Er zijn wel twee soorten viscositeit ( de dynamische en de kinematische) maar die zijn niet beide voor U van belang. In Uw systeem overheersen de visceuze krachten de traagheidskrachten en komt er slechts een kruipstroming zonder snelheidsvariaties of turbulentie en met een heel laag Reynoldsgetal. Daardoor is Uw emulsie heel geschikt voor metingen in een rotatieviscometer.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 26

Re: rotatieviscosimeter

bedankt! ik zal het uitvoeren..

echter de twee mayonaises zijn bij verschillende temperaturen gemeten:

calve mayo: bij 40 oC

de eigen matyo: bij 30 oC

omdat de viscositeit is potentieel zeer temperatuurafhankelijk.

kunnen we ook al bereken ik de viscositeit uit, met elkaar vergelijken!

significantverschil oplossen laten is dat een oplossing?

nog bedankt voor uw info.

Mvg, Demi
Uiteindelijk berust alles op tijd

Berichten: 1.379

Re: rotatieviscosimeter

Demi , het blijft moeilijk om te begrijpen waar je heen wilt.

Als je twee kwaliteiten mayo met elkaar wilt vergelijken waarom kies je dan niet voor beide merken dezelfde omstandigheden? Bij voorbeeld voor elk merk drie temperaturen (zoals 0, 10, 20 en 30 graden Celcius). Verder alles hetzelfde, vooral ook de vulhoogten van je viscosimeter.

Binnen dit temperatuurtraject wordt de mayo bewaard en gebruikt. Alleen zo kun je tot een zinvolle vergelijking en tot conclusies komen. Overleg dit ook eens met je opdrachtgever.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer