Maizena

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Maizena

leuk spul dat maizena, je doet bij 50ml water 5 eetlepels, dan krijg je een hele mooie klei achtige thixotrope vloeistof.

Als je dit hard roert dan lukt dat bijna niet, en ontstaan er gaten die net lijken op poeder dat snel geroerd word. Als je vervolgens heel langzaam roert gedraagt het zich netjes als een vloeistof. Hetzelfde geld als je er met de vinger in gaat, je kan er heel makkelijk in gaan als je er je vinger op legt, maar als je die er snel uit wil trekken gaat een hele klomp "klei" mee wat vervolgens weer netjes afdruipt alsof het yoghurt is.

Bij een mengsel met nog een schep maïzena extra, is het net klei, en als je een beetje snel bent kun je er zo een blok/bal/etc. maken, wat na even wachten zo weer "smelt" (verkeerd woord maargoed wist even niets anders).

Nu vraag ik mij af hoe komt dit? Het ene moment is de onderlinge binding ontzettend sterk en zit er duidelijk een structuur in (en is het dus erg visceus, (het is niet voor niets een bindmiddel)), en het andere moment lijkt er geen binding meer te zijn en is het zo visceus als water.

Kan iemand mij dit vertellen, ben erg nieuwsgierig wat er aan de hand is met dit mengsel qua structuur enzo.

gr Richard

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Maizena

Er is best wat te vinden over thixotropie op dit mooie Forum. We hebben zo´n mooie zoekmachine...

Kijk eens hier:

klik

Reageer