poeder analyseren, beste analysemethode?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 78

poeder analyseren, beste analysemethode?

hoi,

weer een vraagje van mijn kant.. Sorry mensen, maar ik wil het gewoon 100% goed hebben.

Met welke analysemethode kun je het beste een onbekende (kristal) poeder analyseren? We hebben namelijk een onbekende poeder gekregen en moeten deze identificeren. Wat is de beste methode met de meeste bruikbare gegevens?

GC-MS of IR? Of AAS of ICP? (plasma atoom emissie spectroscopy) Of nog een totaal andere methode die ik niet weet?

Ik weet wat ze allemaal betekenen, maar ik weet niet welke ik het beste kan gebruiken om de stof het beste te kunnen identificeren.

Thanks,

P.s. Medicijnen kunnen toch ook als poeder geanalyseerd worden?

Re: poeder analyseren, beste analysemethode?

Als het echt kristallijnpoeder is dan is rontgendiffractie een uitstekende methode.

Aanvulling: kijk eens in dit topic

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...topic=11092&hl=

Berichten: 78

Re: poeder analyseren, beste analysemethode?

Hoi Gerard, das mijn eigen topic ;)

White crystalline powder = wit kristal poeder :)

Dus bij rontgendiffractie kan ik de stof het beste identificeren? Kan deze methode ook op medicijnen gebruikt worden?

Bedankt voor de snelle reactie :)

Re: poeder analyseren, beste analysemethode?

Rontgendiffractie kan worden gebruikt worden voor alle stoffen dit kristalliijn zijn dus ook op medicijnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: poeder analyseren, beste analysemethode?

Röntgendiffractie aan een poeder kan worden gebruikt om een identificatie van een bepaalde kristalvorm te maken. Als er van een verbinding meerdere kristalvormen zijn, kunnen die vaak met Röntgendiffractie van elkaar worden onderscheiden. Dat kan voor medicijnen van groot belang zijn, omdat de oplossnelheid van verschillende kristalvormen erg kan verschillen, en je dus zeker wilt weten dat je altijd dezelfde vorm toedient. In dit soort gevallen vergelijk je de meting met referenties die je zelf hebt gemaakt.

Er zijn ook databases van Röntgendiffractieresultaten van heel veel stoffen. Zulke databases kunnen worden gebruikt om stoffen te identificeren, maar het helpt dan wel om al een paar dingen te weten voor je begint. Zo is het handig om van te voren de elementencompositie te kennen. Anders wordt het lastig om een unieke identificatie te krijgen. Ook heb je het risico dat de te analyseren stof niet in de database staat.

AAS en ICP kunnen worden gebruikt om metaalionen aan te tonen, maar een organische stof kune je met een atoomanalysetechniek niet vinden. Deze technieken zijn niet (of bijna niet) afhankelijk van de manier waarop de atomen gebonden zijn.

Een andere uitstekende methode om een structuur te "fingerprinten" (i.e. te herkennen) is IR spectrometrie. Dit gaat ook met een poeder. Hieruit kun je niet zomaar de kristalvorm herkennen.

Een andere methode om een zuiver organische structuur te bepalen is 1H-NMR of 13C-NMR. Deze technieken gebruiken (relatief geconcentreerde) oplossingen.

Berichten: 78

Re: poeder analyseren, beste analysemethode?

[/QUOTE]Een andere uitstekende methode om een structuur te "fingerprinten" (i.e. te herkennen) is IR spectrometrie. Dit gaat ook met een poeder. Hieruit kun je niet zomaar de kristalvorm herkennen.

Ik denk dat ik voor de Rontgendiffractie ga, is dit de complete naam voor de analysemethode?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: poeder analyseren, beste analysemethode?

Röntgendiffractie is de volledige naam.

Maar je hebt Chemlevel 3. VWO-niveau... Ben je al met een vervolgopleiding bezig? Röntgendiffractie is nl. niet iets wat je zomaar even doet en ik begrijp uit je eerste post dat je de stof zelf moet gaan identificeren.

Hoe dacht je dat te gaan doen? Het lijkt mij een moeilijke zaak, zeker als het om een organische verbinding gaat, laat staan een medicijn...

Een systeem wat wij op het Atheneum kregen en zelf moesten uitvoeren om onbekende stoffen te identificeren, was het zogenaamde H2S-systeem. Dit werkt alleen voor anorganische stoffen, maar ik maak er nog steeds vaak gebruik van.

Misschien kun je toch iets meer aangeven wat precies de bedoeling van de opdracht is en of je werkelijk zelf de identificatie moet uitvoeren.

Berichten: 78

Re: poeder analyseren, beste analysemethode?

Het is zo dat wij 1 techniek moeten noemen die ons de volledige gegevens geeft van die onbekende stof, het is niet zo dat we deze zelf uit moeten voeren.. Bij de GC of HPLC zou het wel kunnen, maar met zo'n moeilijke techniek kunnen wij deze (nog) niet uitvoeren..

Ik zit nu op het HBO, bedankt voor de snelle reacties allemaal :)

Reageer