verf-afbijtmiddel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

verf-afbijtmiddel

Beste forumleden wij kan mij helpen!

Niet gehinderder door weinig of geen scheikunde wil ik u het volgende voorleggen!

Al jaren ben ik hobbymatig bezig met het opknapen en restaureren van oude meubeltjes! Een van de facetten daarbij is het afbijten en/of logen van de meubeltjes of delen ervan. Ik gebruik een hoop verfafbijt.

Nu zat ik laatst op een feestje waar iemand vertelde "verfafbijt maken wij altijd zelf bij ons op de fabriek" Ze doen dat met behangsellijm en gootsteenontstopper. (nu kan ik die brave borst niet meer achterhalen)

Maar kunt u mij vertellen of dit juist is of toevallig een 'broodje Aap'. En zo ja hoe gaat dat in zijn werk en in welke verhoudingen!

Ik hoor graag van jullie!

Frysk dûmke

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verf-afbijtmiddel

Nou je maakt volgens mij een soort gel met die combinatie, net zoals ze dat nu hebben met vergeld zoutzuur als toiletreiniger (WC eend)

Berichten: 3

Re: verf-afbijtmiddel

Nou je maakt volgens mij een soort gel met die combinatie, net zoals ze dat nu hebben met vergeld zoutzuur als toiletreiniger (WC eend)
maar werkt dat en wat zou de verhouding moeten zijn voor een redelijk resultaat!

kan ik daar caustic-soda voor gebruiken?

Frysk dûmke

Berichten: 1.379

Re: verf-afbijtmiddel

Een oplossing van NaOH ("gootsteenontstopper") in water zou als afbijtmiddel al voldoende zijn. Maar het stroomt teveel af. Daarom moet er een verdikkingsmiddel bij. Behangsellijm lijkt mij een goede oplossing. Of eventueel stijfsel. Om hydrolyse (ontleding) van het zetmeel (in de stijfsel of behanglijm) te vermijden lijkt het mij beter eerst het papje te koken tot het dikvloeibaar is om pas daarna de NaOH toe te voegen.

Denk aan een goede bescherming van ogen, gezicht en handen.

De concentratie?

Ik denk aan 10% NaOH. Als dit onvoldoende etst wat extra NaOH ( ontstopper) toevoegen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3

Re: verf-afbijtmiddel

hzeil schreef: Een oplossing van NaOH ("gootsteenontstopper") in water zou als afbijtmiddel al voldoende zijn. Maar het stroomt teveel af. Daarom moet er een verdikkingsmiddel bij. Behangsellijm lijkt mij een goede oplossing. Of eventueel stijfsel. Om hydrolyse (ontleding) van het zetmeel (in de stijfsel of behanglijm) te vermijden lijkt het mij beter eerst het papje te koken tot het dikvloeibaar is om pas daarna de NaOH toe te voegen.

Denk aan een goede bescherming van ogen, gezicht en handen.

De concentratie?

Ik denk aan 10% NaOH. Als dit onvoldoende etst wat extra NaOH ( ontstopper) toevoegen.
Bedankt voor de oplossing. Ik ga het proberen!

Frysk dûmke

Berichten: 1

Re: verf-afbijtmiddel

Hello, IK heb met belangstelling de vragen gelezen en antwoorden over restaureren met gebruik van een zelf gemaakte zoutzuur oplossing. Ik wil graag weten hoe lang dat middel vervolgens op een oude deur (bijvoorbeeld) in moet trekken voordat ik het af kan spoelen? Al vast dank voor de moeite. RedMill

Reageer