Zilver reinigen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Zilver reinigen

Ik heb een aantal zilveren voorwerpen thuis die, zoals iedereen weet, om de zoveel tijd gereinigd moeten worden, zodat ze weer blinken.

De gemiddelde persoon grijpt direct naar de zilverpoets en blijft poetsen totdat het lepeltje bijna doorbreekt. Hiermee schuur je de bovenkant van het voorwerp eraf, wat vaak beteknd dat inscripties niet meer intakt blijven.

Nou heb ik van een docent een aantal jaren geleden gehoord, en je leest het veel op internet, dat als je je verontreinigde zilver (dus geoxideerd toch?) in een bakje et kokend water, aluminium folie, en soda legt, de voorwerpen direct gereinigd zijn.

Inderdaad dit werkt alsof het niets is. Maar toch heb ik het veroeden, en lees dit ook op verschillende plekken op internet, dat je ook dan, de verontreinigde deeltjes eraf haalt, en het geoxideerde zilver niet terug reageert naar 'gewoon' zilver.

De cheische saenstelling van deze stoffen is mij niet meer bekend, en al te veel verstand heb ik er niet van, maar kan iemand mij in formule vorm uitleggen wat er gebeurd bij dit 'zilver bad' en of er betere mogelijkheden zijn?

Bedankt voor uw tijd,

Stefan

PS. Ik weet dat dit niet totaal confor de regels is, maar ik heb veel gezogd op internet naar antwoorden, die elkaar alleen maar tegenspreken.

Berichten: 3.145

Re: Zilver reinigen

Die methode met soda, aluminium folie en warm water is beduidend beter dan poetsen. Deels wordt het vuil wel teruggereduceerd naar zilver.

Het werkt alleen als het zilver in direct contact staat met het aluminium. Wat er dan gebeurt is dat het aluminium wordt geoxideerd en het vuil van het zilver dient dan als reductor.

Stel dat het vuil bestaat uit zilver sulfide (een gangbare vorm van vuil op zilver), dan gebeurt het volgende:

3Ag2S + 6e --> 6Ag + 3S2-

2Al - 6e --> 2Al3+

Electronen worden van het aluminium afgetrokken en er gaan aluminium ionen in oplossing. Deze electronen worden via het geleidende metaal naar het vuil getransporteerd, alwaar ze worden opgenomen, onder vorming van sulfide en vrij zilver.

Dus, eigenlijk heb je een chemische reactie, waarbij de met elkaar reagerende stoffen fysiek zijn gescheiden. Een interessant experiment zou zijn om het zilver met een geleidend draadje te verbinden met het aluminium. Ook dan verwacht ik dat het werkt.

De oplossing van soda dient alleen maar om de kring te sluiten. De ionen die onstaat leiden tot een ionen-migratie, om er voor te zorgen dat overal de vloeistof electrisch neutraal blijft. Het werkt ook met bijv. natriumbicarbonaat i.p.v. natriumcarbonaat en voor zover ik weet ook met natriumsulfaat.

Bij deze methode heb je dus minder verlies van zilver, maar het is niet helemaal verliesvrij. Hoewel zilver wordt teruggevormd, het zal niet altijd even goed hechten. Het verlies is echter maar klein.

Berichten: 2

Re: Zilver reinigen

Aha, dus toch een terugkeer reactie...

Ik had namelijk ook ergens gelezen dat het verontreinigde zilver niet meer terug zou komen, ook al zou het in contact komen met het aluminium folie...

Ik heb het nog een keer kunnen proberen, en vroeg me ook nog af of dat stinkende gas, volges mij zwaveldamp, erg slecht voor de gezondheid is?

Of is het gewoon een vies, ranzig geurtje :P

Bedankt voor de mooie reactie,

Stefan

Berichten: 3.145

Re: Zilver reinigen

Dat stinkende gas is waterstofsulfide. In de hoeveelheden, zoals je die van vuil zilver krijgt is het zo weinig dat er geen enkel risico is, het ruikt alleen niet zo fris.

Reageer