Wat is een emulgator

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Wat is een emulgator

Beste mensen,

Ik ben opzoek naar wat een emulgator nou precies is. Ik heb hier ook een verwijzing naar wikipedia gekregen maar dat vond ik net wat te simpel. Hoe werkt een emulgator? Wat houd oppervlakte polariteit in? En waarom is een emulgator een emulgator?(klinkt dom)Wat is er anders aan een emulgator dan aan andere stoffen?

Flo

Berichten: 552

Re: Wat is een emulgator

Wat veel vragen ineens maar ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden:

1) Een emulgator verzorgt een stabiele emulsie tussen normaal 2 niet-oplosbare (=homogeen mengbare) vloeistoffen.

2) Voorbeeld: vet en water. Lost normaal niet op vanwege de ongerijmdheid tussen de chemische structuur van vetten (apolair) en water (polair) ("likes like likes").

3) Men voegt een emulgator toe, die zowel polair als een apolair gedeelte heeft. Het is actief tussen de grensvlakken van de twee niet-mengbare fasen: vetdeeltjes kruipen samen en deze fase wordt begrensd door de emulgator langs de lipofiele kant; hierdoor ligt de hydrofiele kant van de emulgator bloot naar de waterfase toe, waardoor zich een stabiele emulsie vormt: de oliedeeltjes zwemmen als het ware in de waterfase met een emulgator als zwemvest

Berichten: 516

Re: Wat is een emulgator

neem een simpele voorstelling (die je visueel kan voorstellen):

neem nou dat een emulgator er uitziet als een vork. De tanden van de vork stellen de hydrofobe kant voor, de steel is hydrofiel.

Als je dus een oplossing hebt zoals water (hydrofiel) en olijfolie (hydrofoob), zullen deze niet met elkaar mengen. Voeg je een emulgator toe, dan zullen al deze vorkjes met hun tanden in een ultraklein vetdruppeltje gaan zitten. Bijgevolg steken al hun stelen naar buiten toe, en maken contact met het water (want de stelen zijn hydrofiel).

De emulgator is hierdoor gestabiliseerd, want zijn hydrofiele kant steekt in het water, en de hydrofobe kant steekt in het vet.

Ze zeggen wel eens dat een emulgator een soort van 'tussenfase' maakt tussen het vet en het water.

Ik hoop dat je het je een beetje kunt voorstellen zo...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Wat is een emulgator

een vrij duidelijke verklaring van emulgatoren en hun werking staat in de volgende publicatie:

The effect of emulsifiers and baking conditions on the sponge cake foam

a literature review

G. Richardson

Lund University Sweden

SIK

1999

chapter 3
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 10

Re: Wat is een emulgator

Ik lees hier net over emulgatoren en dat er in onderstaand artikel veel informatie staat, heeft iemand dat artikel digitaal voor mij?

The effect of emulsifiers and baking conditions on the sponge cake foam

a literature review

Graag jullie reactie.

Alvast bedankt voor de moeite

Groet Ron. Afbeelding

Reageer