Badwater warm - koud

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Badwater warm - koud

waarom wordt water in bad sneller warm door toevoeging van een aantal liters water ( als je bv al even in bad ligt en het water wordt kouder je de warme kraan even opend ...)

anderzijds als water te warm is moet je een flinke plons koud water bijvoegen om het voelbaar te laten afkoelen....

vreemd, want warm water bevriest sneller dan koud water....( zal beslist verband zijn )...
" I shall not commit the fashionable stupidity of

regarding everything I cannot explain as fraud "

< Carl Jung >

Berichten: 516

Re: Badwater warm - koud

Ik snap je vraag niet goed. Is het niet logisch dat water opwarmt als je er warm water bij doet en afkoelt als je koud toevoegt?

en opletten met het volgende:
vreemd, want warm water bevriest sneller dan koud water....( zal beslist verband zijn )...
Ik denk niet dat dat al afdoende bewezen is. Persoonlijk heb ik zelf ook mijn twijfels over die theorie, maar als iemand mij het sluitende bewijs kan voorleggen, wil ik mijn mening herzien. Maar ik dacht dat het tot op heden nog niet volledig bewezen was!

Berichten: 915

Re: Badwater warm - koud

Het zal ongetwijfeld wel met "gevoel" te maken hebben. Ik merk het ook, dus je bent niet de enige ;)

Ofwel iets met thermodynamica?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Badwater warm - koud

Waar de topicstarter het denk ik over heeft is dat wanneer je in bad ligt en het water is afgekoeld (temperatuur A), dat de hoeveelheid warm water die nodig is om het bad weer aangenaam op temperatuur te krijgen (temperatuur B), minder zou zijn dan de hoeveelheid koud water die nodig zou zijn om dezelfde hoeveelheid water van temperatuur B naar A te komen. Aan de topicstarter: klopt mijn verwoording?

Indien ja, weet ik niet of dit zo is. Ik heb namelijk alleen maar een douche. :lol:
Ik denk niet dat dat al afdoende bewezen is. Persoonlijk heb ik zelf ook mijn twijfels over die theorie, maar als iemand mij het sluitende bewijs kan voorleggen, wil ik mijn mening herzien. Maar ik dacht dat het tot op heden nog niet volledig bewezen was!
Klok en klepel denk ik: Het klopt dat warm water eerder bevriest dan koud water, maar er is nog geen sluitende verklaring gevonden. Dus bewijzen hoeft niet meer, het is namelijk een feit:
Het Mpemba-effect is het verschijnsel dat warmer water onder bepaalde omstandigheden eerder bevriest dan kouder water. (...)In eerste instantie was men sceptisch over Mpemba"s bevindingen, omdat ze in strijd leken te zijn met de wetten van thermodynamica. De experimenten waren gelukkig makkelijk te reproduceren, en keer op keer werd het effect bewezen. En toch lijkt het allemaal niet te kloppen. Stel dat water van 20 graden 30 minuten nodig heeft om te bevriezen, dan heeft water van 25 graden toch 30 minuten + de tijd dat het kost om tot 20 graden te komen nodig? Het antwoord is nee. Blijkbaar heeft het warmere water andere eigenschappen dan het koudere water waardoor het sneller bevriest.
En dan komt nog een hele rits aan mogelijke verklaringen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect Afbeelding
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Badwater warm - koud

Indien ja, weet ik niet of dit zo is. Ik heb namelijk alleen maar een douche. :lol:
De eerste keer dat ik mijzelf quote, maar ja: eens moet de eerste keer zijn. Misschien heb je hier wat aan, of dat iemand anders deze tekst naar de vraagstelling kan extrapoleren (het lijkt mij in ieder geval dat er raakvlakken zijn):

Van de Nationale wetenschapsquiz 2007, vraag 19:
Vraag 19: Wat is de zuinigste manier om je bad te laten vollopen met water van 38 graden Celsius?

a) Eerst het koude water erin.

b) Eerst het warme water erin.

c) Meteen de mengkraan goed afstellen.

Het juiste antwoord is a. De hoeveelheid warmte die je verliest aan de omgeving is recht evenredig met het verschil in temperatuur tussen het water en zijn omgeving. Om het warmtelek het laagst te houden, moet je dus dit temperatuurverschil zo lang mogelijk klein houden. Dat doe je door eerst het koude water in het bad te doen. Het koude water is meestal kouder dan de lucht en onttrekt dus warmte aan die lucht, in plaats van dat het warmte afstaat. Als het warme water er aan het einde wordt bijgevoegd is de temperatuur van het water in het bad gedurende de hele vultijd lager geweest dan de gewenste waarde, en is het warmtelek het kleinst.
http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_795J2V
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Badwater warm - koud

Nog zuiniger is het om je verwarmingsketel (of geyser) meteen water van 38 graden te laten leveren. Die ketel is namelijk bij lage levertemperatuur efficienter.

Re: Badwater warm - koud

Een eerste verklaring is dat het verschil tussen je hete water en badwater over het algemeen groter is dan het verschil tussen je koude water en je bad water.

70 - 35 - 10 graden oid.

Ten tweede is start van je "koude" badwater misschien maar een graad of 3 lager dan je eind temperatuur terwijl je hete badwater mischiien wel 5 of 10 graden boven de gewenste temperatuur ligt.

Ik zou zeggen ga eerst eens met een thermometer na wat de echte temperatuur van het water is en dan verwacht ik dat de verschillen tussen de hoeveelheden koud en warm water die je moet toevoegen totaal of in ieder geval grotendeels zullen verdwijnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Badwater warm - koud

Verder is het waarschijnlijk zo dat als je het water "bijverwarmt" je in het bad zit, en als het te heet is moet je buiten het bad wachten. Dat laatste duurt gevoelsmatig langer.

Zo komen we op een psychologische en misschien een fysiologische verklaring. De fysische verklaring gaf Gerard al. Chemie hebben we hierbij niet nodig, en magie ook niet.....

Verband met bevriezen zie ik niet.

Reageer