Is het mogelijk....

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Is het mogelijk....

Hallo ik ben vixx3n, en ik ben nieuw hier. Ik ben bezig met iets te gaan meedelen aan de wereld dat de ogen van iedereen iets meer opent, (of misschien beter gezegd, ons allen meer bewust maakt van het zijn...). Maar ik ben hier gekomen met een aantal vragen over antwoorden die ik al heb, maar geen 100% zekerheid over heb of ze juist zijn.

Is het mogelijk om een natuurproduct volledig na te maken met chemicalien?

Zoals o.a. adrenaline/druivensap/......... of welke dan ook??

Zo ja, wat is dan het verschil.... of verschilt dit ook weer per nagemaakt product?

Vixx3n

Berichten: 497

Re: Is het mogelijk....

Welkom vixx3n!

Alle natuurproducten zijn chemicaliën.

Dus het antwoord is ja.

Uiteindelijk kan de natuur al die natuurproducten maken en kan de mens de natuur steeds beter na-apen, reconstrueren.

Als het goed is is er in het geval van een zuiver nagemaakt product geen verschil.

Berichten: 2

Re: Is het mogelijk....

Ha hey bedankt!

Dus dan zouden we ook bevoorbeeld meel kunnen maken...???

Alle stoffen wat er bestaan zijn toch tot in het klein terug te halen naar een atoom ofniet?

Vixx3n

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Is het mogelijk....

Ho ho niet te snel. Er zijn nog genoeg dingen die wij niet zelf na kunnen maken. U vraagt een voorbeeld? U krijgt een voorbeeld!

- Hout

- Wol

- Marmer

- Spinrag

- ...

- ...

Geen idee hoeveel stoffen de mens kan synthetiseren, maar dat zijn volgens mij bijna alleen maar zuivere stoffen. Meel kunnen we in ieder geval (nog?) niet namaken.

PS Voor de muggenzifters: meel komt ook niet in de natuur voor.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: Is het mogelijk....

Zoals o.a. adrenaline/druivensap
Aanvullend bij Raspoetin

adrenaline is een enkelvoudige stof en kan "simpel" gemaakt worden

druivesap is een groot probleem

1 we weten niet of we alle stoffen kennen die erin zitten laat staan de preciese hoeveelheden

2 lang niet alle stoffen die er inzitten kunnen nu al gemaakt worden en dat zal ook nog wel een tijdje duren

Berichten: 3.145

Re: Is het mogelijk....

Kort gezegd komt het er op neer dat wij als mensen heel veel zuivere stoffen wel kunnen maken, maar echte natuurproducten, zoals we die eten en drinken zijn mixes van bijzonder veel verschillende stoffen, soms wel meer dan 10000 stoffen in 1 eetbaar produkt. Om dat na te maken is (nog) niet mogelijk.

Soms wordt uit een natuurprodukt een bepaalde zuivere stof geextraheerd. Bijvoorbeeld citroenzuur. Dat zit in diverse citrusvruchten, en dat kunnen we extraheren en verder zuiveren. Het is echter ook mogelijk om deze stof te synthetiseren uit simpeler stoffen. Een vergelijkbaar iets geldt voor vitamine C. Echter met deze mogelijkheden kunnen we nog geen citroensap namaken. Belangrijke componenten hierin zijn citroenzuur en vitamine C, maar er zit nog een enorm aantal andere stoffen in, waarvan we het leeuwendeel niet eens hebben geidentificeerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Is het mogelijk....

Ik zie geen redenen om druivensap na te maken. De makkelijkste manier om dat te maken is door druiven te persen.

Zuivere stoffen of vezels dat is een ander verhaal. De meesten daarvan kunnen wel na meer of minder moeite worden nagemaakt. Sommigen gaan echter niet goed, omdat we de structuur niet kunnen reproduceren. Zo kunnen we geen cellulose-1 (de sterke variant) maken: als je cellulose oplost en regenereert dan wordt het cellulose-2 (een zwakkeere variant).

Voor spinrag zal iets dergelijks gelden: het eiwit kunnen we maken, maar daarmee hebben we nog geen sterke vezels.

Berichten: 516

Re: Is het mogelijk....

En zelfs al kennen we perfect de verhoudingen en welke stoffen er in een bepaald product zitten, soms komt het nog voor dat wij niet in staat zijn om een bepaalde stof te maken in een labo.

Bijvoorbeeld omdat we de chemische reacties niet kennen, we ze niet kunnen overbruggen als ze thermodynamisch niet gunstig zijn of de omstandigheden niet kunnen namaken.

Een eenvoudig voorbeeld: Diamant, we weten perfect hoe dat opgebouwd is, tot en met het kristalrooster en de elemnten toe, maar we zijn niet in staat om een zuivere diamant te maken zoals die in de natuur voorkomt.

Kortom we kennen nog niet alle geheimen van de natuur! En dat zal ook nooit zo zijn...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Is het mogelijk....

het is net een kok en een moeder in de keuken

bijden hebben een ingredientenlijst maar de kok maakt er een super maaltijd van en de moeder in de keuken maakt iets dat gerust knap is maar bij lange na niet dat van de kok.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 17

Re: Is het mogelijk....

haha dan heb je de erwtensoep van men moeder nog niet geproefd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Is het mogelijk....

klopt ik heb een hekel aan snert
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 251

Re: Is het mogelijk....

snert of niet, ik vraag me af wanneer we die mededeling die ons de ogen gaat openen of toch niet of wel(.....) gaat komen :oops:

Reageer