Organische fractie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Organische fractie

Hallo iedereen,

ik moet voor men project het organisch deel bepalen van confituur. 8-[

nu ik ben geen expert in de chemie, dus ik weet echt nie wat ik moet doen, beetje radeloos eigenlik :oops:

zou er iemand zijn die mij zou kunnen helpen? a.u.b.

@ de admin... sorry dat ik een nieuwe dinges aanmaak hé, maar vond dit nergens op jullie forum ;)

grtz Me

Berichten: 915

Re: Organische fractie

Hoe definieer je "organisch"?

Berichten: 6

Re: Organische fractie

uhm... ik denk niet dat het alle verbindingen zijn met koolstof en watertstof ofzo, maar bv het gehalte aan suikers, lipiden, eiwitten,.... maar tot nu toe weet ik alleen nog maar het gehalte aan suikers te bepalen, via luff - schoorl -methode. maar de rest weet ik niet :oops:

kweetnie de leerkrachten verwachten gelijk dat we alles vanzelf weten zo 8-[

grtz Me

Berichten: 6

Re: Organische fractie

kheb dus nog wa verder gezocht, we moeten dus stoffen zoeken die bederfwerend zijn, additieven dus, in confituur zitten er dus een hele hoop.

ik zou dus Nitrieten en Sulfieten willen aantonen om te beginnen, maar hoe doet ge da? kweet al iets van sulfieten bepalen in wijn, maar lukt dat ook met confituur

en van nitrieten vindt ik niets, kan het zijn dat dat niet aanwezig is in confituur?

graag hulp a.u.b

Berichten: 873

Re: Organische fractie

Wanneer ik jou uitleg lees over wat je allemaal wil bepalen dan ben ik bang dat je enkel de inhoud van je potje confituur moet bepalen. Bepaal van een gedeelte de droge stof, reken om naar je pot en klaar ben je.

Wat ik eigenlijk bedoel: wat is je definitie van "organisch". Deze vraag stelde epiphonix ook al en daar ligt je begin.

Re: Organische fractie

Confituur bestaat uit vruchten en suiker, soms wordt een geleermiddel gebruikt zoals pectine en meer wordt er niet gebruikt.

zie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jam_%28voedingsmiddel%29

De bepalingen die je kunt doen doen zijn suikergehalte, vruchtgehalte en misschien pectine

Reageer