Urine kleuren?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 26

Urine kleuren?

Hallo,

Ik heb net op pranksite.com gelezen dat men urine kan kleuren nog voor men urineert dmv bepaalde pilletjes die de gezondheid niet schaden. Is dit mogelijk? Hoe noemen deze pilletjes?

Hierbij de tekst van pranksite:

Urinating Blue

Get some of the tracer pills that turn urine blue (or some other interesting color) Crush and slip it into some food. The victim will be peeing blue for 2-3 days afterwards though the pills themselves are just dye and are completely harmless.

Berichten: 2.399

Re: Urine kleuren?

Het lijkt me zeker mogelijk. Het is gewoon een dye die ook nog wel enige tijd in het lichaam blijft hangen. Ik zou ze niet in het eten van anderen stoppen. Over het compleet ontschadelijk zijn... mja ik zou wel eens willen weten wat deze stof is.

Berichten: 251

Re: Urine kleuren?

tijdens studentendopen wordt veel gebruik gemaakt van methyleenblauw; dit zat vroeger ook in tabletjes tegen urineweginfecties

Berichten: 149

Re: Urine kleuren?

Snel schreef: Hallo,

Ik heb net op pranksite.com gelezen dat men urine kan kleuren nog voor men urineert dmv bepaalde pilletjes die de gezondheid niet schaden. Is dit mogelijk? Hoe noemen deze pilletjes?

Hierbij de tekst van pranksite:

Urinating Blue

Get some of the tracer pills that turn urine blue (or some other interesting color) Crush and slip it into some food. The victim will be peeing blue for 2-3 days afterwards though the pills themselves are just dye and are completely harmless.
Persoonlijk vind ik dit geen grapje, Ik denk dat het slachtoffer zich dusdanig kapot schrikt dat hij zich meteen naar het ziekenhuis haast.

Zeker met een rode kleur zal dit het geval zijn. Ik ben best in voor een geintje maar vind dit net iets te ver gaan..

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Urine kleuren?

Rood kan ook ja ;) . Rifampicine (anti-tuberculosemiddel) kleurt urine knaloranje tot rood.

Berichten: 2.337

Re: Urine kleuren?

Zijn die indicators zoals methyleenblauw niet heel giftig?

Re: Urine kleuren?

Loopt wel los, wordt oa in de geneeskunde gebruikt om de lymfebanen zichtbaar te maken bij kankerdiagnostiek en de schildwachtklieren (sentinel) op te sporen voor controle op uitzaaiingen.

http://www.vgk-online.com/VGK/cgi-bin/foru...ype=post&id=276

MSDS http://www.nl.hach-lange.be/shop/action_q/...tw1aNg/M/rDwsxA

Berichten: 365

Re: Urine kleuren?

ach waarom niet gewoon krootjes eten en dergelijke lijkt me een stuk gezonder..

Berichten: 26

Re: Urine kleuren?

ach waarom niet gewoon krootjes eten en dergelijke lijkt me een stuk gezonder..
Wat zijn krootjes..? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Urine kleuren?

De Latijnse naam voor krootjes is Beta vulgaris.

Rode bietjes...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Urine kleuren?

lekkr, met rauwe ui

hellaas kleurt de urine van maar ongeveer 14% van de mensen door bieten
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 915

Re: Urine kleuren?

Zijn die indicators zoals methyleenblauw niet heel giftig?
Zeker niet, het zit in sommige etenswaren, haargel en alles wat zowat het signal-tandpasta-blauwe kleurtje heeft.

(Waar ik verder geen reclame rond maak)

Berichten: 1.122

Re: Urine kleuren?

chemaniac schreef: Zijn die indicators zoals methyleenblauw niet heel giftig?
Zeker niet, het zit in sommige etenswaren, haargel en alles wat zowat het signal-tandpasta-blauwe kleurtje heeft.

(Waar ik verder geen reclame rond maak)
Loopt wel los, wordt oa in de geneeskunde gebruikt om de lymfebanen zichtbaar te maken bij kankerdiagnostiek en de schildwachtklieren (sentinel) op te sporen voor controle op uitzaaiingen
Dit vind ik eerlijk gezegd beiden geen goede argumenten om aan te tonen dat methyleenblauw niet giftig is.

Ten eerste gaat het om de dosis. Haargel en en tandpasta eet je in de regel niet op. Aangezien het een sterke kleurstof is kan het in zeer lage concentraties voorkomen in voedsel waardoor je de toxiciteitsgrens niet overschrijdt.

Verder kan de stof in de geneeskunde gebruikt worden en toch toxische eigenschappen hebben. Cytostatica zijn ook vergiftig/carcinogeen maar worden toch gebruikt. En het geval van het aankleuren van lymfeklieren wordt de methyleenblauw peritumoraal ingespoten en dat is nogal wat anders dan orale toediening.

Kort gezegd: ik zou voorzichtig zijn met het toedienen van methyleenblauw om iemands urine te kleuren aangezien je niet weet wat de toxische dosis is.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Urine kleuren?

Methyleenblauw wordt wel gebruikt als reductor bij methemoglobinemie, om de Fe2+ staat van heem te herstellen. Doses rond 2 mg/kg lichaamsgewicht (i.v.) zijn daarbij gebruikelijk, tot max. 4x per dag. Bij overdosering ontstaan misselijkheid en diarree. Eerder dan overdosering gaat de toediening opvallen vanwege de zeer bittere smaak van methyleenblauw.

Methyleenblauw wordt voornamelijk uitgescheiden in de vorm van leucomethyleenblauw (kleurloos, 70%). De rest (30%) blijft blauw. De klaring verloopt over het algemeen vrij langzaam; de urine kan gedurende 4 dagen blauw blijven. Bij orale toediening (bijv 100 mg ineens) wordt aangeraden een glas water hierbij te drinken om maag-darm-klachten te voorkomen.

Je zou grofweg 100 mg op kunnen lossen in (0,3*5=1,5) liter water (urineproductie over 4 dagen, vermenigvuldigd met 30%) en kijken of het blauw genoeg is naar je zin...

Berichten: 26

Re: Urine kleuren?

LOL klinkt goed bedankt allemaal ;)

Weet iemand nog iets voor andere kleurtjes? :P

Het spreekt natuurlijk voor zich dat ik mijn slachtoffer na inname natuurlijk zal verwittigen dat een ziekenhuisbezoek overbodig is.. :P

Reageer