Vraag: rookontwikkeling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 4

Vraag: rookontwikkeling

Hoi

Ik moet binnenkort een toneelopvoering brengen. Daarbij moet ik 2 vloeibare stoffen mengen. Hierbij zou er een lichte rookontwikkeling moeten vrijkomen. Mocht het ook nog kunnen zou er een speciaal kleur gevormd moeten worden.

Iemand een idee ?

Ik kan aan alle stoffen geraken via de plaatselijke apotheker

Dank bij voorbaat

Berichten: 516

Re: Vraag: rookontwikkeling

De rookontwikkeling voor zulke toneelopvoeirngen wordt heel dikwijls veroorzaakt door droogijs. Ik weet niet of het zo heel makkelijkte verkrijgen is, maar ik denk van wel. Het is vrijwel ongevaarlijk (als je het voorzichtig behandelt, want het is zéér koud), en als je er wat (lauw) water op giet, komt er (dacht ik) serieus wat rook af.

Een kleurreactie is ook makkelijk te veroorzaken. Neem een rode kool, kook die wat af, en het sap dat je dan bekomt kan je gebruiken. Als je daar een zeepsopje aan toevoegt, wordt het sap blauw-groen. Voeg je wat azijn toe dan krijg je eerder de paarse kleur.

Zoals je ziet, allemaal makkelijk te gebruiken en veilig.

Ik stel wel voor het eens te oefenen, want ik ben niet zeker of alles in de gewenste proporties reageert (misschien te weinig rook om in de zaal zichtbaar te zijn, ofzo).

Berichten: 391

Re: Vraag: rookontwikkeling

Met droogijs maak je mist.

Niet te kleuren dus.

Trouwens is deze mist zwaarder dan lucht en stroomt dus over de vloer.

http://www.droogijs.nl/new/index.html

Berichten: 12

Re: Vraag: rookontwikkeling

rook is vaste deeltjes in een gas dus ik denk dat er weinig mogelijkheden zijn om met 2 vloeistoffen rook ontwikkeling te krijgen.

de meest voorliggende methode is dan toch het droogijs inderdaad maar dat blijft op de grond hangen als mist.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vraag: rookontwikkeling

Topic is uit december 2008... ik denk niet dat de topicstarter deze reactie nog ziet.

Dus: Topic gesloten
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten