tyrosine structuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

tyrosine structuren

Voor een verslag moeten wij het volgende geven:

Geef de 3 reactievergelijkingen van tyrosine met OH- uitgaande van vorm bij pH = 1.5. Bij welke pH is tyrosine neutraal?

Dit was mijn (en mijn klasgenoten) poging:

http://i186.photobucket.com/albums/x25/cioburi/tyrosine.jpg

Dit was fout gekeurd. Ik snap niet meer hoe het dan wel zit 8-[ , google and zoeken op dit forum heeft niet geholpen.

Heeft iemand een idee?
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: tyrosine structuren

Ik denk dat de geniepigheid hier zit in je startstructuur. Bij pH 1.5 denk ik dat tyrosine positief geladen zal zijn. Er is nl. een functionele groep aanwezig die een proton kan accepteren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 14

Re: tyrosine structuren

dan is het NH3 dat naar NH2 gaat?

De NH2 gaat daarna naar NH en dan de OH naar O-?

Maar de phenol groep ioniseert ook (dat was een vraag op een toets, de enige die ik fout had :/).
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tyrosine structuren

Nee het zal bij NH2 blijven steken. Daar knikkert je eenste proton vanaf, pas bij de 2e stap zal het proton van het carbonzuur erafvallen. Over de fenol heb je gelijk en daar is je derde stap :)

Berichten: 14

Re: tyrosine structuren

enorm bedankt! :D
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tyrosine structuren

Dus waar is het molecuul ongeladen dan? Een geprotoneerde aminegroep zal positief zijn.

Berichten: 14

Re: tyrosine structuren

Ze bedoelen niet ongeladen maar evenveel positieve als negatieve lading, het iso-elektrisch punt is rond pH 5,62, bij deze pH is het dan NH+ en COO- :)
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tyrosine structuren

Weet je ook hoe zo'n beest heet? :)

Berichten: 14

Re: tyrosine structuren

heh, jammer dat weer net niet :o Waarschijnlijk hebben docenten het wel eens gezegd maar het schiet me niet te binnen. :oops:
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tyrosine structuren

Dan verklap ik het je: Zwitterion :)

Berichten: 14

Re: tyrosine structuren

ok niet eerder van gehoord O_o

wiki-search gaf eerst http://en.wikipedia.org/wiki/Zwitter wat me niet echt goed lijkt ;)

volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Zwitterion zijn de meeste aminozuren in water oplosbaar, maar je hebt bij tyrosine een benzeen ring en nog meer C-tjes.. zijn de 2-3 waterstof-bruggen die het kan maken genoeg om de hoeveelheid C-tjes te compenseren?
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Berichten: 2.399

Re: tyrosine structuren

Nee, tyrosine is niet echt een goed wateroplosbaar aminozuur. Maargoed meeste aminozuren zijn niet goed wateroplosbaar. Rond pH neutraal gebied komen ze voor als zwitterionen die makkelijk samen klonteren. Je best bet is dus zuur of basisch gaan.

Reageer