Vraag over calibratiezuur voor PH-meter

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Vraag over calibratiezuur voor PH-meter

Ik heb een PH-meter, een die werkt met een "probe" die een spanningsverschil geeft bij een niet-neutrale PH-waarde.

Hij werkt voortreffelijk, echter, hij moet regelmatig gecalibreerd worden en daar ligt het probleem. Je hebt er twee vloeistoffen voor nodig, een met PH 7 en een met PH 4 of 10 (een van die laatste twee voldoet).

Weet iemand waar ik dergelijke testoplossingen kan krijgen? Ik woon in Groningen en ik kan zo gauw geen winkel vinden, of is het wellicht bij een apotheek te koop? Of is het via Internet te bestellen?

Hartelijk dank. 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Vraag over calibratiezuur voor PH-meter

Je kan bufferpoeders of oplossingen kopen in oa een aquariumwinkel.

Of anders bij Acros, Fisher, Boom, Labstuff, Sigma enz enz..

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Vraag over calibratiezuur voor PH-meter

Hoe accuraat wil je het hebben, want je kan in het geval van een goedkope oplossing ook een beetje azijnzuur pakken en demiwater (misschien even met een ph-papiertje controleren).

Maar zoals labstuff al zei, Acros en Aldrich zijn prima leveranciers van officiele ph oplossingen
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 2

Re: Vraag over calibratiezuur voor PH-meter

Bedankt. Een aquariumwinkel had eikzuur met PH 4, maar had geen PH-neutrale oplossing; ze zeiden dat Spa-bronwater wel voldeed. Kan iemand dit bevestigen?

Berichten: 139

Re: Vraag over calibratiezuur voor PH-meter

Spa Bron water is niet per defenitie neutraal (AKA pH7)

met ammonia en een ammoniumzout kun je wel zelf een buffer pH 10 maken (henderson-hasselbach) maar hoe naukeurig dat is ??????

Luuk

Reageer