Chloorgas vorming

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 44

Chloorgas vorming

Heyz ,

Ik heb dus chloorgas gemaakt op school met dank aan jullie hulp . Nu mijn vraag was ik heb natriumhypochloriet met HCl samen gevoegd en ik kreeg vanonder de erlenmeyer ook een groene vloeistof . Kan dat ? en kan iemand de reactie vgl geven ? OOw btw ik kon het gas niet afleiden(van de ene erlenmeyer naar de andere) want die van chemie zei dat het chloorgas veel zwaarder is dan de lucht en dat het daarom niet kon :) .

Berichten: 3.145

Re: Chloorgas vorming

Ik weet niet wat voor chemieleraar jij hebt (of jij hebt het niet duidelijk uitgelegd aan hem), maar natuurlijk kun je chloorgas van de ene naar de andere erlenmeyer leiden, als je maar genoeg gas maakt en via een slangetje er naar toe leidt. Hoe zouden anders al die chemici in de wereld toch hun experimenten met chloor doen, die vanuit een gasgenerator wordt gemaakt?

Die groene kleur in de vloeistof komt doordat chloor is opgelost in die vloeistof. Chloorgas lost vrij goed op in water en die oplossing is groen. Uiteraard bevat die groene vloeistof ook ander materiaal, zoals natrium ionen, chloride ionen en waarschijnlijk ook overgebleven zuur, maar de groene kleur komt door opgelost chloor.

Berichten: 44

Re: Chloorgas vorming

mor wa is dan de reactievgl want met al die ionen die er bij zen geraak ik in de war :s

Berichten: 3.145

Re: Chloorgas vorming

Kun je de vraag nog even opnieuw stellen? Ik begrijp het niet helemaal, graag even in voor ons begrijpelijke taal :eusa_sick: .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chloorgas vorming

Cl2 (g)-->Cl2 (aq)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3.145

Re: Chloorgas vorming

Zou het niet eerder andersom zijn? Het chloor ontstaat eerst in oplossing en als er voldoende wordt gevormd, dan ontwijkt het als gas. Als je maar weinig bleek toevoegt aan zoutzuur krijg je wel de groene vloeistof maar geen gasbellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chloorgas vorming

zou kunnen wat ook kan is het gas dat aan het oppervlakte zit weer oplost. Dan krijg je een evenwichtsreactie

2 Cl-(aq)-->Cl2 (g)--><--Cl2 (aq)

anders in de vloeistof zelf

2Cl-(aq)-->Cl2 (aq)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chloorgas vorming

ArcherBarry schreef: zou kunnen wat ook kan is het gas dat aan het oppervlakte zit weer oplost. Dan krijg je een evenwichtsreactie

2 Cl-(aq)-->Cl2 (g)--><--Cl2 (aq)

anders in de vloeistof zelf

2Cl-(aq)-->Cl2 (aq)
Mja je vergeet wel helaas dat er 2 elektronen afkiepen, je hebt dus een oxidator nodig.

Berichten: 840

Re: Chloorgas vorming

En het is EERST Cl2 (aq) die vormt, wat vervolgens als gas ontwijkt als de oplossing verzadigd is met chloorgas.

Er geldt bij elke oplossing van chloor in water:

Cl2 (aq) <--> Cl2 (g)

Berichten: 44

Re: Chloorgas vorming

ik bedoelde eigenlijk of je de reactievgl van natriumhypochloriet kon geven met zoutzuur :)

Berichten: 3.145

Re: Chloorgas vorming

Het zijn een paar tussenstappen.

Het hypochloriet ion reageert met het zuur tot onderchlorig zuur.

Het onderchlorig zuur reageert met nog meer zuur en chloride ionen tot chloor (aq, opgelost in water) en water.

Het opgeloste chloor ontwijkt als gas, als er voldoende van wordt gevormd.

Aan jou nu om er reactievergelijkingen van te maken, met deze info moet dat wel lukken lijkt mij.

Berichten: 44

Re: Chloorgas vorming

NaOCl + HCl -> HOCl + Na+ + Cl-

4 HOCl -> 2 Cl2+ O2+ H2O

word er dit gevormd ?

Berichten: 3.145

Re: Chloorgas vorming

Die eerste reactie is bijna goed, alleen is het NaOCl ook initieel al geioniseerd. Je kunt schrijven:

H+ + OCl- --> HOCl

De Na+ ionen uit de bleek en de Cl- ionen van het zoutzuur zijn zgn. tribune ionen in deze reactie en die hoef je dus niet op te schrijven.

De tweede reactie klopt helaas niet. Het zwakke zuur HOCl reageert met extra zuur en chloride tot chloorgas en water. Probeer het nu nog eens op te schrijven, voor wat betreft het tweede deel.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chloorgas vorming

Je zult dus geen zuurstofgas vormen. :)

Berichten: 44

Re: Chloorgas vorming

woelen schreef: Die eerste reactie is bijna goed, alleen is het NaOCl ook initieel al geioniseerd. Je kunt schrijven:

H+ + OCl- --> HOCl

De Na+ ionen uit de bleek en de Cl- ionen van het zoutzuur zijn zgn. tribune ionen in deze reactie en die hoef je dus niet op te schrijven.

De tweede reactie klopt helaas niet. Het zwakke zuur HOCl reageert met extra zuur en chloride tot chloorgas en water. Probeer het nu nog eens op te schrijven, voor wat betreft het tweede deel.
HOCl + HCl --> Cl2 + H2O ?? klopt dit dan voor de 2de ??

Reageer