Chloorgas vorming

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3.145

Re: Chloorgas vorming

Die tweede reactievergelijking is inderdaad correct. Ik zou hem alleen nog iets anders opschrijven, omdat HCl in oplossing vrijwel volledig is geioniseerd. Dan wordt het

HOCl + H+ + Cl- --> H2O + Cl2

Sommigen vinden dat je H3O+ moet schrijven voor een zuur in water. Zelf doe ik het niet, omdat dit niet conform de werkelijkheid is. Laten we er maar gewoon H+(aq) voor schrijven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chloorgas vorming

Persoonlijk vond ik dat H3O+ al zo vreemd. Leren ze dat tegenwoordig met scheikunde?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chloorgas vorming

woelen schreef: Die tweede reactievergelijking is inderdaad correct. Ik zou hem alleen nog iets anders opschrijven, omdat HCl in oplossing vrijwel volledig is geioniseerd. Dan wordt het

HOCl + H+ + Cl- --> H2O + Cl2

Sommigen vinden dat je H3O+ moet schrijven voor een zuur in water. Zelf doe ik het niet, omdat dit niet conform de werkelijkheid is. Laten we er maar gewoon H+(aq) voor schrijven.
OFF topic

Hoe ziet die werkelijkheid er dan uit? Ik weet dat dat proton nooit vast op een en hetzelfde watermolecuul zit, is dat hetgeen dat je hiermee bedoelt?

Berichten: 3.145

Re: Chloorgas vorming

De werkelijkheid is veel gecompliceerder. Een betere benadering zou [H(OH2)4]+ zijn, maar ook dat is niet echt correct. De watermoleculen zijn nogal losjes gebonden, dus er is steeds uitwisseling van moleculen. Daarom ben ik zelf van mening dat de beste notatie gewoon H+ is, evt. met de toevoeging (aq) om aan te geven dat ze gehydrateerd zijn.

Reageer