2H2 + O2 = 2H2O

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

2H2 + O2 = 2H2O

Enkele vragen over deze formule:

Waarom H2 en O2? En niet gewoon H en O?

En waarom 2H2 en 2H2O? En niet gewoon H2 en H2O?

Ik wil deze formule eigenlijk beter begrijpen?

Thanks,

Berichten: 2.337

Re: 2H2 + O2 = 2H2O

Omdat H2 en O2 stoffen zijn. Die echt bestaan. Elementen zoals H en O komen nooit niet verbonden in de natuur voor maar het geeft alleen de speciefieke kenmerken van één atoom weer waardoor je kan berekenen hoeveel een bestaande molecule weegt.

Over die voorgetallen dat geeft weer hoeveel moleculen van elke soort gebruikt worden. Dat noemt men reactievergelijkingen kloppend maken. Het aantal elementen van elke soort moet gelijk zijn voor en an de reactiepijl.

Als je nog vragen hebt stel die maar gerust. :)

Wat ik ook nog wil opmerken men mag nooit een gelijkheidsteken zetten bij een reactievergelijking want 2 waterstof moleculen + een zuurstofmolecuul is niet gelijk aan water maar reageert tot water, dus altijd ------> een reactiepijl gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: 2H2 + O2 = 2H2O

Atomen als H, O, N en C (en S ook een beetje) die veel voorkomen in (organische) moleculen willen eigenlijk altijd hetzelfde aantal bindingen om zich heen. Zowel in H2 als in H2O heeft een waterstofatoom 1 binding naar een ander atoom. En zowel in O2 als in H2O heeft een zuurstofatoom 2 bindingen naar een ander atoom (in O2 alletwee de bindingen naar hetzelfde atoom).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2H2 + O2 = 2H2O

En waarom 2H2 en 2H2O? En niet gewoon H2 en H2O?

Dat kan ik je wel vertellen. We zijn het er met de vorige 2 posts al met elkaar over eens dat je nooit losse H's en O's zo in een potje of gasfles zult vinden. Die zijn altijd wel met iets gebonden, desnoods met elkaar. Daarom spreekt men ook van H2 en O2. Nu waar het om gaat:

H2 + O2 --> H2O

Maar als ik het zo doe, dan heb ik een losse O over. Ik heb 2 O's links en maar 1 O rechts.

Dat lossen we wel even op:

H2 + O2 --> 2H2O

Klaar zul je zeggen, maar tel nu het aantal H tjes maar eens, rechts 4 en links maar 2. Ik heb nu een tekort. Dit is wat je dan doet, je zet een 2 voor de H2:

2H2 + O2 --> 2H2O

Nu heb ik links en rechts hetzelfde aantal atomen, en dezelfde lading, dat is ook belangrijk. Het hoeft niet altijd neutraal te zijn wat je opschrijft, maar als je links een totale - of + lading hebt, dan moet die rechts ook.

Voorbeeldje:

Na+ (aq) + Cl- (aq) + Ag+ (aq) + NO3- (aq) --> AgCl (s) + Na+ (aq) + NO3- (aq).

Beetje rommelig hè? Ze hebben ooit gezegd dat wanneer stoffen in een reactie niet meedoen, dat die geschrapt mogen worden uit de vergelijking, links en rechts heb ik dezelfde natrium- en nitraationen, die mag ik weglaten:

Cl- (aq) + Ag+ (aq) --> AgCl (s)

Nu heb ik links een - en + lading staan, dat mag, die heffen elkaar op, en rechts neutraal AgCl op de bodem, geen lading hier, maar dat mag ook omdat links en rechts neutraal zijn.

Berichten: 1.816

Re: 2H2 + O2 = 2H2O

Denk, dat je bij " voorbeeldje" , beter had kunnen stoppen. Nu schiet je je doel voorbij. Een voorbeeld van waterstof en chloor zou , denk ik , beter geweest zijn.
LiA

Berichten: 7

Re: 2H2 + O2 = 2H2O

vergeef me, maar ik heb een zeer summiere kennis van chemie:

waarom kan de formule dan niet gewoon geschreven worden als volgt:

H + O pijltje H2O

Als ik het goed begrijp is het om de "vergelijking" te doen kloppen?

Omdat 2 waterstofmoleculen binden met één zuurstofmolecule??? Is het dat?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub. Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2H2 + O2 = 2H2O

Precies, dat is wat H2O toch is?

De rode 2 slaat op de 2 H'tjes die nodig zijn.

En het is in dit geval nog atoom. Sinds we het erover eens waren (hoop ik toch) dat H en O niet los voorkomen, maar altijd gebonden, is het in dit geval H2 en O2. Zie voor verdere uitleg mijn eerdere post :)

Reageer