Molybdeen als katalysator

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 149

Molybdeen als katalysator

Hallo allemaal,

Ik ben een fanatiek duiker en las gisteren in het blad duiken over "nitrox in a cup"een thee vorm die ervoor zou zorgen dat je sneller van de stikstof in je bloed af zou komen. Hoewel ik eerst dacht dat het placebo effect hiervan groter zou zijn dan de werkelijke werking, ben ik eens even gaan zoeken op internet. De werkzame stof in deze thee is molybdeen. Deze stof is blijkbaar een katalysator voor de purine metabolisme die urinezuur aanmaakt.

Mijn vraag: zover ik weet blijft de stikstof als N2 in de bloedbaan zitten. Dit is een vrij inert gas. Het lijkt mij dan ook erg vreemd dat het lichaam dit opneemt en daar de nodige moleculen van maakt. Naar mijn weten is de bron van stikstof voor het lichaam toch de nitraten en nitrieten die we met de voeding binnen krijgen?

Het lijkt mij daarom erg sterk dat deze thee werkelijk bijdraagt aan een snellere stikstof verwijdering.

kan iemand hier antwoord op geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Molybdeen als katalysator

Met een maximale dosering van 600 microgram per dag lijkt het mij onwaarscheinlijk dat Mo nuttig effect kan hebben om cassion te voorkomen.

Een goed duikschema lijkt me toch beter.

Stikstof blijft in je bloed zitten maar de nitraten en nitriten zijn niet de belangrijkste stikstofleveranciers. Dat zijn namelijk de eiwitten en evengoed je longen.

Het klinkt bij mij als iets waar ik me leven niet aan af wil laten hangen. (p.s. af en toe lig ik ook in het water met een fles op me rug, best leuk om dan een potje te pesten :P )
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.379

Re: Molybdeen als katalysator

Ik meen te weten dat het risico niet zit in de chemische eigenschappen van stikstof maar in de gasbelvorming in het bloed. Dat kan resulteren in een gasembolie in de hersenen met ernstige gevolgen.

Ik denk niet dat je deze gasbelvorming met medicijnen kunt tegengaan. De beweringen over nitrox in a cup en over molybdeen lijken mij grote onzin.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 149

Re: Molybdeen als katalysator

ArcherBarry schreef: Met een maximale dosering van 600 microgram per dag lijkt het mij onwaarscheinlijk dat Mo nuttig effect kan hebben om cassion te voorkomen.

Een goed duikschema lijkt me toch beter.

Stikstof blijft in je bloed zitten maar de nitraten en nitriten zijn niet de belangrijkste stikstofleveranciers. Dat zijn namelijk de eiwitten en evengoed je longen.

Het klinkt bij mij als iets waar ik me leven niet aan af wil laten hangen. (p.s. af en toe lig ik ook in het water met een fles op me rug, best leuk om dan een potje te pesten :P )
kijk aan! een mede duiker! :D :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Molybdeen als katalysator

hzeil schreef: Ik meen te weten dat het risico niet zit in de chemische eigenschappen van stikstof maar in de gasbelvorming in het bloed. Dat kan resulteren in een gasembolie in de hersenen met ernstige gevolgen.

Ik denk niet dat je deze gasbelvorming met medicijnen kunt tegengaan. De beweringen over nitrox in a cup en over molybdeen lijken mij grote onzin.
dat is mij ook altijd verteld.

Oh Maundu, ik doe het niet zo heel veel en ik heb ook (nog) geen brevetten.

Maar ik sluit zeker niet uit dat die niet gaan komen :lol:
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer