Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Hallo, ik heb als scheikunde toa nog een liter tetra staan in mijn chemiekast. Mag ik niet hebben en ik wil er dus vanaf. Op laten halen door een bedrijf is een optie maar de kosten voor mijn werkgever zijn dan vaak enorm. Speciale verpakking, voorrijkosten etc.

En dat alles voor de stof die we vroeger vlekkenwater noemde.

Heeft iemand een idee of ik het ongevaarlijk kan laten reageren tot onschadelijke stoffen of eventueel kan ontleden in chloor en koolstof. In de zuurkast natuurlijk en eventueel de chloor opvangen in water met een gaswas fles.

Groetjes Does

Berichten: 3.145

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Misschien kun je er een hobbyist blij mee maken? Als het zuiver is, dan heb ik er wel belangstelling voor als hobbychemicus, alleen ik zit waarschijnlijk niet naast de deur voor jou. Om het dan bij mij te krijgen kan lastig zijn, mail me anders maar middels de mail-knop onder aan deze post, misschien kunnen we iets regelen.

Als je er niemand blij mee kunt maken, dan zou ik het laten verdampen aan de lucht op een droge winderige dag op een plek waar mensen het niet kunnen inademen. Het moet in ieder geval niet in het grondwater terecht komen en ook niet in het riool.

Inderdaad absurd wat voor regels er nu zijn. Eind jaren '80 kocht ik het gewoon in een drogist, waar ze uit een grote fles van 3 liter of zo iets overschonken in een 250 ml flesje, gewoon in de winkel op de toonbank naast de kassa en iedereen rook het lekkere zoetige luchtje. Als er iets naast het flesje kwam veegde men even met de hand de vloeistof uit over een groter oppervlak, dat verdampte dan binnen een seconde of 10.

Berichten: 25

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Goed advies van Woelen maar hij woont ver bij mij vandaan.

Een hobbyist omgeving Breda of Oisterwijk interesse?

Zoniet dan verdampt de tetra in een zuurkast.

Groet Does

Berichten: 840

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Ik zou het sowieso niet laten verdampen aan de lucht, vooral als het om een liter gaat. Tetra is erg schadelijk voor de ozonlaag! Ik zou inderdaad kijken of er nog mensen zijn die je met de stof blij kunt maken, het is namelijk erg moeilijk nog te verkrijgen. Zonde om dat weg te gooien.

Berichten: 147

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Verdampen zou ik niet doen. Hebben jullie geen afvalvaten voor halogeenrijke verbindingen?

Berichten: 873

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Weet je niet ergens bij je in de buurt een laboratorium, zij hebben vaak wel een afvalvat voor halogeenrijke verbindingen. Misschien moet je er wel iets voor betalen maar het scheelt in de voorrijkosten etc.

Berichten: 195

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Avans Hogeschool in Breda heeft ook een chemie-opleiding. Ik betwijfel of ze daar met tetra (mogen) werken, maar de juiste afvalvaten zullen ze toch wel hebben. Misschien kunnen ze er nog wel iets nuttigs mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Ik heb ook nog een liter tetra staan in Almere, gratis af te halen.

En nog wat tri en salpeterzuur en zwavelzuur.

Email me even....

Berichten: 3.145

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Om die liter zou ik me echt niet druk maken qua verdamping. Het is inderdaad niet echt goed, maar je moet het wel in proportie zien. Als je iedere week een liter zou verdampen en ieder lab wereldwijd zou dat doen, dan wordt het anders. De reden waarom het verbannen is, is omdat het vroeger niet per liter werd verdampt, maar per tienduizenden liters in allerlei reinigingsprocessen, maar ook bij al die mensen thuis die allemaal wel enkele honderden ml thuis hadden staan en daar vlekken mee weg borstelden. Dat gebruik is (gelukkig) voorbij en nu die ene liter er nog is, zie ik geen problemen meer. Het enige waar je op moet letten is dat direct betrokkenen (buurt, jezelf) de damp niet inademen.

Ik ben het wel eens met Jor dat het eigenlijk jammer is om deze (nu kostbare) stof zomaar te verspillen.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Inleveren als particulier bij je gemeentelijk inzamelpunt voor (chemisch) afval.

Is een beetje illegaal als bedrijf maar een school is al armlastig.... En dan gaat het tenminste op een goeie manier verwijderd worden.

Berichten: 1.816

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Dat zomaar laten verdampen zie ik ook niet zo zitten, maar je moet natuurlijk om die éne liter ook niet te hypocriet zijn.

Maar misschien is het wel een interessant science project. "Hoe vernietig je een liter tetra op een verantwoorde manier". Via ozon of zonlicht en TiO2 katalysator zou het mogelijk moeten zijn bijv.

Bij mijn (vele) verhuizingen van scholen en dus chemielokalen, kreeg ik ook altijd wel een "erfenis" met verboden stoffen. De meeste gingen gewoon naar de afvalpunten, die daar een speciale opvang voor hadden en was altijd gratis bij kleine hoeveelheden.
LiA

Berichten: 840

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Ik zou het niet vernietigen met zonlicht/TiO2! Volgens mij heb je dan fosgeen!!!

Gewoon doneren of verkopen aan hobbyist, en anders bewaren zou ik zeggen.

Berichten: 1.816

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Niet volgens een amerikaans patent hierop. Gewoon HCl, wat chloor en kooldioxide.

Bovendien is fosgeen al wat makkelijker aan te pakken als tetra, maar denk niet dat dat gaat ontstaan op deze manier.
LiA

Berichten: 840

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Ik dacht altijd dat hitte in combinatie met lucht fosgeen gaf. Volgens mij als volgt:

CCl4 + H2O >>> COCl2 + 2 HCl

Maar volgens mij gaat dit vooral op bij grote hitte. Ik weet nog dat ik had gelezen in een chemieboek dat vroeger branden werden geblust met tetra waarbij fosgeen vrijkwam.

Maar misschien verwar ik mezelf. Ik weet in ieder geval dat chloroform wel fosgeen vormt aan de lucht, dat is dan ook de rede dat het wordt gestabiliseert met 1-2% ethanol.

O en fosgeen makkelijk aan te pakken dan tetra? :lol:

Fosgeen is extreem giftig:

Highly toxic. Severe poison. Inhalation may be fatal. Odour does not give sufficient warning of lethal concentrations. Symptoms may be delayed up to 24 hours. Cocentrations below 1 ppm may be harmful. Severe eye and skin irritant. Corrosive - may cause burns. Decomposes to further toxic compounds in the presence of water.

IHL-RAT LC50 5 ppm/1h (!)

Dit betekent dat 50% van de ratten sterft bij inademing van een 0,0005% concentratie fosgeen in de lucht. Dit is vele malen giftiger dan andere zeer vergiftige gassen zoals broom/stikstofdioxide/chloor. Het is dan ook toegepast in chemische oorlogvoering tijdens de 1e wereldoorlog.

Veel mensen denken dat de giftigheid van fosgeen komt door hydrolyse van het fosgeen. Dit is niet zo:

Its high toxicity arises, not from hydrogen chloride released by hydrolysis, but by the action of the phosgene on the proteins in the pulmonary alveoli. The alveoli are the site of gas exchange, and their damage disrupts the blood - air barrier and causing suffocation.

Berichten: 1.816

Re: Tetrachloormethaan/tetrachloorkoolstof

Wat ik er nog van weet is dit: Het foto-chemisch en gekatalyseerde proces werkt via radicalen. Zo worden allerlei moeilijk afbreekbare gechloreerde koolwaterstoffen uiteindelijk omgezet in HCl en CO2.

Het artikel sprak van een lange kwartsbuis in een zonnecollector en TiO2 katalysator.

Dat zou ook moeten betekenen dat eventueel fosgeen onderweg ook afgebroken wordt. Ik heb ook niet gezegd dat fosgeen minder gevaarlijk is als tetra, alleen dat het makkelijker aan te pakken is.
LiA

Reageer