wondzorg en zilvernitraatstift

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

wondzorg en zilvernitraatstift

In mijn werk als wondverpleegkundige gebruik ik de "helse steen" of zilvernitraatstift (AgNO3) om hypergranulatie weg te etsen tot huidniveau, zodat de huid vlak kan sluiten en eerder heelt. Vooraf bevochtig ik de wond.

Ik heb veel vragen erover:

1) Ik wil graag weten of er een nadeel aan kleeft als ik met NaCl 0,9% de wond bevochtig?

2) Pijn wordt vrijwel nooit door de clienten ervaren. Zijn er dan andere redenen waarom ik kan kiezen tussen zilvernitraatconcentratie 75% en 95%. Welke heeft voor wegetsen van niet intacte huid de voorkeur?

3) De wond wordt na het aanstippen met zilvernitraat afgedekt met een verband. Hoe groot moet de dampdoorlaatbaarheid van dit verband zijn? Kan het verband ook van foam zijn of wordt dit aangetast?

4) Mag er over zilvernitraat een verband gelegd worden waarin zilversulfadiazine zit of andere zilverzouten?

5) Om de wondranden te beschermen kun je vaseline smeren. Klopt het dat dit geen interactie met de zilvernitraat aangaat?

6) Ten slotte: is het waar dat zilverzouten en zilversulfadiazine oxideren wanneer er zinkoxide of povidonjodium in de buurt is?

We werken tegenwoordig met veel van deze stoffen door elkaar maar informatie over interactie is er sporadisch. De zilvernitraatstift wordt geproduceerd in China hoorde ik van de Ned. firma, en die wetenschappelijke informatie is dus niet te lezen. Ben erg blij met een reaktie!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wondzorg en zilvernitraatstift

Ik kan je alleen op vraag 1 een duidelijk antwoord geven en dat is dat er zilverchloride kan neerslaan, omdat dat een onoplosbaar zout is. Zilvernitraat lost namelijk op in water.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: wondzorg en zilvernitraatstift

Het zal moeilijk zijn om definitieve antwoorden te krijgen. Ik verwacht niet dat iemand hier de nodige ervaring met deze vragen heeft.

FsWd heeft gelijk: dat neerslag van zilverchloride zou de werkzaamheid van het zilver negatief kunnen beïnvloeden.

Het antwoord op vraag 3 heb ik ook niet. Maar ik denk dat niet zozeer de eventuele reactie tussen het foam en het zilver het probleem zal zijn, maar de afdichting van de huid: die kan onder die foam niet meer ademen en drogen. Onder een verband kan dat nog wel.

Ik heb echter geen idee wat het effect is van zilvernitraat op een steeds vochtig blijvende huid, maar ik kan me voorstellen dat het zilvernitraat zich in het vocht kan verspreiden en dus een veel groter gebied bestrijkt dan bedoeld. Bovendien wordt de werkzaamheid, op het punt waar het werkzaam moet zijn, dan minder.

Vraag 4: ik verwacht hier geen probleem. Het is het zilver dat de gewenste werking geeft, niet het nitraat.

Vraag 5: ik verwacht niet dat vaseline problemen geeft. Vaseline bestaat uit alkaanverbindingen (paraffinen). Ik ken geen directe reactie tussen zilverionen en vaseline.

Vraag 6: zilverionen kunnen niet verder worden geoxideerd. In die zin zou er geen probleem zijn met zinkoxide en/of povidonjood.

Wat ik op internet vind is dat de werking van zilvernitraat berust op het feit dat de zilverionen in de huid worden gereduceerd tot fijn verdeelde zilverdeeltjes, die voor de zwarte kleur zorgen.

Zinkoxide zal hier, denk ik, niet voor problemen zorgen. Zinkoxide heeft ook geen oxidatieve werking.

Povidonjodium heeft wel een oxidatieve werking. Het zou kunnen zijn (dit weet ik niet zeker) dat gevormde fijn verdeelde zilverdeeltjes door het povidonjodium weer terug worden omgezet naar zilverionen. Deze worden dan in de huid echter weer naar fijn verdeelde zilverdeeltjes omgezet. Wat het uiteindelijke effect is, weet ik niet.

Edit: hier en daar, na enig nadenken, toch antwoorden veranderd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: wondzorg en zilvernitraatstift

voor een correct antwoord op vraag 3 is het misschien mogelijk om een mailtje te sturen naar de nederlandse EHBO vereniging.

ik weet niet wat voor verband jullie er op doen en wat precies de wonden zijn, maar ik denk dat een snelverband goed kan.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: wondzorg en zilvernitraatstift

Over vraag 2:

Nu ik er meer over nadenk, zou ik niet weten waarom 75 % of 95 % beter zou zijn. De werkzaamheid hangt niet alleen van de concentratie af, maar (meer nog) van de aangebrachte hoeveelheid. Een grotere hoeveelheid van 75 % doet dus meer dan een heel klein beetje 95 %.

Berichten: 2

Re: wondzorg en zilvernitraatstift

Onwijs bedankt voor de antwoorden. Ze lijken me wel hout te snijden!

Er is een firma in Engeland die ik ga benaderen met vragen.

Willen jullie hun antwoorden ook nog weten?

Berichten: 516

Re: wondzorg en zilvernitraatstift

Zeker, post ze maar. Dat zou heel fijn zijn.

Wie weet wie help je er mee!

Alvast bedankt!

Berichten: 8

Re: wondzorg en zilvernitraatstift

zilvernitraat in oplossing gebruik ik om wratten weg te halen , Ag+ de zilver dus trek in de cellen die daarmee in aanraking komen waar het verandert in zilvercloride (vaste vorm en kan dus niet meer uit de cel komen) , wat onder invloed van licht tot vast zilver veranderd. Een hele hoop virusen kunnen niet zo goed tegen zilver heb ik begrepen, verder zorgt de zilver er voor dat de bovenste huidlaag afsterft en zodoende dus ook overtollig weefsel weg zou kunnen halen! weet niet hoevaak jullie de wonden in moeten smeren met zilvernitraat. Concentratie maakt niet zoveel uit (75/95%) heeft allebij de zelfde uitwerking zolang het in oplossing is kan het in de overtollige cellen trekken en die sterven uiteindelijk af!

Berichten: 1

Re: wondzorg en zilvernitraatstift

Wat bedoeld u met zilvernitraat IN OPLOSSING??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wondzorg en zilvernitraatstift

Simpel, opgelost zilvernitraat.

Reageer