ijzerbacterie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

ijzerbacterie

hallo forum,

ik woon in brazilie en heb weinig deskundigen voor het oplossen van mijn probleem.

ons water komt sinds kort m.b.v. een windmolen uit een put. en vanaf dat moment ook met veel roest (Fe 1,6 mg/L-1). daarvoor werkte we met een pompje en pvc-buizen en zonder roest. de buizen van de windmolen zijn van gegalvaniseerd ijzer.

volgens een theorie gaat het hier om ijzerbacterieën, geactiveerd door de metalen buizen en zuurstoftoevoer door de slagbeweging van de windmolen, hoge watertemperatuur. de bacterieën zetten het in het grondwater aanwezige Fe2 om in Fe3.

Vraag 1: zijn ijzerbacterieën met eenvoudige middelen te bestrijden? chloor? peroxide?

Vraag 2: is de theorie plausibel, of kan er ook een andere oorzaak zijn?

Alvast bedankt voor antwoorden, tips, links etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ijzerbacterie

Ik denk dat het grondwater gewoon wat zuur, danwel basisch is. Daar kunnen sommige galvanisatietechnieken gewoon niet tegen.

Re: ijzerbacterie

Je theorie zou wel eens kunnen kloppen, maar misschien willen/kunnen ze op de volgende site je verder helpen na een mailtje.

http://www.lenntech.com/grondwater/ijzer.htm

Berichten: 1.816

Re: ijzerbacterie

Veel bacterien ( en algen) kunnen niet tegen koper. Een filter met koper wol zou kunnen helpen.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: ijzerbacterie

Dat heet van de regen in de drup.... weet je hoe giftig koper is?

We hebben het hier over een drinkwaterput

Berichten: 1.816

Re: ijzerbacterie

Waar zijn waterleidingbuizen ook al weer van gemaakt?
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: ijzerbacterie

KoperWOL... dan heb je het wel over een heel groot oppervlak in combinatie met allerlei andere stoffen... maar je hebt wel een punt.

Berichten: 1.816

Re: ijzerbacterie

De zuurgraad speelt natuurlijk ook mee. Eventueel zou je er een marmer, cq CaCO3 filter voor kunnen zetten. Dan weet je zeker dat het water niet te zuur is en Cu2+(aq) binnen grenzen blijft.

Maar ook in wolkenkrabbers zijn de waterleidingen van koper (hoeveel meter zou dat zijn?) en ik heb daar nog nooit van kopervergiftigingen gehoord, dus dat zal wel meevallen.

Feit blijft, dat koper een ideale bacteriëen bestrijder is. Ooit heb ik last gehad van dieselbacteriëen en toen kwamen ze met allerlei toevoegingen en zelfs met magneetfilters. Niets hielp echt, totdat ik er een koperwolfilter tussen zette, toen was het probleem volledig over. Overigens verkopen ze die magneet dingen nog steeds en die zijn niet goedkoop, maar de firma wil niet meer met mij en mijn goedkope oplossing praten. Maar ze staan vaak op beurzen, zoals "Die Bot en Hiswa". Misschien moet ik zelf maar eens ernaast gaan staan met mijn koperwolfilter.?????

Zou het ook een oplossing voor de legeonella- bacterie zijn?? Wie weet?
LiA

Reageer