elektronendiagram

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

elektronendiagram

Hey iedereen eerste bericht hier ik hoop dat ik ook ooit iemand zal helpen:

Voor een elektronendiagram. Zoals bv van Plutonium Pu nr 94

Wij hebben een trucje geleerd zoals hier staat helemaal beneden de pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenschil

En ik heb voor Pu dit: (ik zal zeggen dat dit ^ "tot de" is)



K 1s^2

L 2s^2 2p^6

M 3s^2 3p^6 3d^10

N 4s^2 4p^6 4d^10 4f^14

O 5s^2 5p^6 5d^10 5f^6

P 6s^2 6p^6 6d 6f

Q 7s^2 7p 7d 7f



Mijn vraag is nu waarom volzetten we 5f niet tot 14 dat zou toch mooi uitkomen? Ik weet al dat het ondertussen iets is met de diagonalen maar ik snap het toch niet helemaal. Hier heb ik dan ook een uitleg gevonden: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...t=0&#entry48988



Zo dat was het alvast bedankt!!!!!

Berichten: 2.337

Re: elektronendiagram

3) bekijk ook speciale gevallen waarbij je een electron kan laten overspringen van S naar P of van S naar D of ... om een half gevuld orbitaal te krijgen , want dit is stabieler...
Is dit wat je bedoelt?

Die machten kan je doen met SUP en SUP/ tags je zet er gewoon je tekst tussen. Je kan dit voor meer uitleg vinden in de help sectie van dit forum.

Re: elektronendiagram

Ik sanp gewoon niet waarom ik 5f niet tot 14 mag vullen.

Is het iets met de diagonalen. En ik denk dat dat derde punt er ook iets mee te maken heeft maar dat snap ik niet.

Alvast bedankt

Berichten: 2.337

Re: elektronendiagram

Er is een wet die zegt dat je een grotere stabiliteit hebt wanneer je subschil gevuld is met ongepaarde elektronen daarom heb je een halfvolle subschil. Waarom je dat op papier niet mag tekenen is waarschijnlijk omdat ze dan nooit met 14 elektronen zal gevuld zijn in de praktijk denk ik.

Re: elektronendiagram

Ksnap et nog altijd niet wat is dat dan met die diagonalen?

Berichten: 516

Re: elektronendiagram

Op deze Wikipedia vind je de uitleg. Even naar onder scrollen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenwolk

De diagonaalregel geeft hier de meest stabiele schillen aan. En het is logisch dat, als een schil stabieler is dan een andere, deze eerste bij voorkeur wordt opgevuld. Waarom dat dat precies zo is, dat moet je je voorlopig nog niet aantrekken. Als je dat echt moet kennen, zal je dat wel uitgelegd krijgen.

(Het staat trouwens ook kort op de site vermeld).

Re: elektronendiagram

Maar en hoe weet je dan 5f6 niet stabiel is.

En wanneer je dan naar een volgende schil moet gaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: elektronendiagram

Kon je de wetenschap nu maar aan strikte regels leggen hè? :P

Re: elektronendiagram

Ok ik heb de oplossing gevonden:

Het antwoord op mijn vraag staat deels op de wikipedia pagina:

____________________________________________________________________________________________

De volgorde waarin zij als functie van het atoomnummer opgevuld worden wijkt af, in die zin dat de 4s elektronen eerder gevuld worden dan de 3d elektronen. Hoewel de periodenummers van het periodiek systeem verband houden met het kwantumgetal n zijn ze daarom niet gelijk.

Dergelijke overkruisingen zijn het gevolg van steeds kleiner wordende energieverschillen tussen twee opeenvolgende hoofdschillen. Het laagste energienivau van een bepaalde hoofdschil kan dus energetisch gunstiger liggen dan het hoogste energieniveau van een voorafgaande hoofdschil.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eigenlijk komt het erop neer dat een element in zijn grondtoestand (=zijn meest stabiele toestand) steeds naar minimum energie streeft. Omdat het laagste energienivau (s) van een bepaalde hoofdschil energetisch gunstiger kan liggen dan het hoogste energieniveau (f) van een voorafgaande hoofdschil krijg je een niet "logisch in volgorde" opvulling van de schillen. Vermits het energienieveau van een electron in een 7s schil blijkbaar een tikkeltje LAGER is dan dat van een electron in een 5f schil, gaat het atoom dat electron liever in een 7s schil hebben, dus die wordt eerst opgevuld. Als die vol is, wordt (zoals bij Pu) de eerstvolgende energiegunstige schil aangevuld, nl de 5f, met het resterend aantal electronen.

Dus opvulling van de verschillende schillen gebeurt dus in een volgorde bepaald door hun energienieveau, niet door hun volgnummer.

De juiste volgorde is

1s -> 2s -> 2p -> 3s ->3p -> 4s ->3d -> 4p -> 5s -> 4d -> 5p -> 6s -> 4f -> 5d -> 6p -> 7s -> 5f -> 6d

Deze volgorde kan je ook aflezen uit het tabelletje op de webpagina door diagonalen te volgen.

Ter informatie ik heb dit niet geschreven of gevonden ik heb dit van een familielid

Groetjes

Reageer