Analyse voorschrift

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 79

Analyse voorschrift

Voor mijn project moet ik bepaalde stoffen kwantitatief analyseren dmv GC.

De GC kolommen die beschikbaar zijn, zijn DB-5; supelcowax 10 en equity 1701. Respectievelijk zijn ze apolair; polair en mid. apolair.

De stoffen die ik bepalen moet zijn: aceton, ethanol, ethylbenzeen, hexanol en tolueen in afvalwater.

Nou weet ik wel voor welke stof ik welke kolom gebruiken moet (polair stofje bij polair kolom en vice versa hoop ik). Maar ik weet dan niet wat de de maximale lineairiteit van het stofje op de kolom is. Ook vroeg ik me af wat de retentietijden van de analieten zijn.

Hopelijk kan iemand me helpen met mijn probleem.

O ja is het ook mogelijk of de stoffen dmv de HPLC te meten zijn. Ik weet wel dat het met tolueen mogelijk is.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Analyse voorschrift

De retentietijden zul je moeten bepalen door ze in te spuiten. Dat is geheel systeemafhankelijk. Je kunt wel de elutievolgorde bepalen. Zo is hexanol apolairder dan ethanol en ethylbenzeen apolairder dan tolueen.

Ik zou gaan voor de mid-apolaire kolom omdat daar je stoffenbereik in valt. Zowel zeer apolaire en polaire stoffen zullen minder vertraagd zijn dan bijvoorbeeld tolueen.

Berichten: 79

Re: Analyse voorschrift

Dank je,

Maar hoe kan ik de linaeriteit van me kolom bekijken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Analyse voorschrift

Door een ijklijn van je componenten te maken en dan te kijken bij welke concentratie je punten beginnen af te wijken van de formule y = ax + b. Ik weet niet meer hoe dat ging, maar dat kun je denk ik wel vinden in een boek over statistiek of dataverwerking.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Analyse voorschrift

hoe kan ik de linaeriteit van me kolom bekijken?
Nu kan ik me toch echt niet inhouden: even opentje opendoen. De meeste GC kolommen zijn opgerold, HPLC kolommen zijn meestal lineair :P

Reageer