ongeblustekalk CaO

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

ongeblustekalk CaO

Ik heb klein beetje ongeblustekalk nodig CaO voor de inmaak van zachte vruchten.

Ik heb overaal gezocht en nu probeer ik op jullie site ook.

Het werd mij ook door een apotheker voorgesteld om een Chemi forum te benaderen.

Ik ben bezig met het inmaak van de druiven en heb beetje CaO nodig om te voorkomen dat de geschilde druiven uit elkaar vallen als ik ze ga koken voolgens een traditionele inmaak recept.

Bijvoorbaat mijn dank.

Vriendelijke groet,

Mw.Z.Jansen uit Bovenkarspel

Berichten: 180

Re: ongeblustekalk CaO

ik neem aan dat wanneer dit wordt toegevoegd tijdens het koken dat het kan reageren met water.

wanneer ongebluste kalk reageert met water dan onstaat er gebluste kalk. (klinkt logisch :D )

even op wiki gekeken en daar staat:

Calciumhydroxide is ook toegelaten als additief voor voedingsmiddelen. Het E-nummer van calciumdihydroxide is E526.

Berichten: 1.490

Re: ongeblustekalk CaO

Hier heb ik het volgende gevonden:

ongebluste kalk - CaO - doe het zelf zaak (bij cement)

Berichten: 281

Re: ongeblustekalk CaO

Even Jorim quoten:
En daar zag ik dat ze bij labstuff.nl bijvoorbeeld 500 gram calciumoxide (ongebluste kalk) verkopen voor ongeveer 12 euro.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ongeblustekalk CaO

Zeg maar als ik onnozel doe hoor, maar is kalkmelk (Ca(OH)2 in water) niet een stuk goedkoper? Ongebluste kalk reageert met water namelijk direct tot bovengenoemde stof. Of is het de bedoeling dat je de druiven hier van tevoren doorheen rolt ofzo?

Berichten: 2

Re: ongeblustekalk CaO

U heeft het goed begrepen,het kan geen kwaad om het te herhalen. Cao plus H20 is CaOH2.Ik ben geen chemicus!

Ik ga dus de druiven schillen, in de kalkwater 15 min. laten staan. Bovenste laag na het kalk blussen, niet dus de drap van de kalk laag, wordt gebruikt. Die kalkwater verstevigt de fragile druif omdat de schil eraf is.

CaOH2 is de struktuur verbeteraar ook zo beschreven E 526 de voedingsadditief.

Het is de bedoeling de druiven grondig uit te gaan spoelen voor het gaan koken volgens recept. Als de struktuur van de druiven niet verbeterd is valt de vrucht helemaal uit elkaar.

Dan kan alleen jam van gemaakt worden maar ik wil de hele vrucht bewaren en daarom heb ik CaO nodig, grote van een appel en moet zelf gaan blussen met water en wachten tot de kalk geblust is het bovenste laag, lees kalkmelk, heb ik voor de vruchten nodig. Ik heb nog steeds geen winkel gevonden die CaO verkoopt , het moet puur zijn omdat voor het eten gebruikt wordt.

Ik heb heel kleine hoeveelheid nodig en daarom is het blussen niet gevaarlijk, ga het wel in de tuin voorzichtig doen met handschoenen aan.

Maar ja erest maar ongebluste kalk kopen of al klare kalkmelk zonder toevogingen, alleen CaO en H2O.

Ik hoop dat ik nu duidelijker ben.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ongeblustekalk CaO

Dan zal er misschien zelfs krijt ontstaan als bovenste laag. Dat vormt zich dan zo:

Ca(OH)2 + CO2 --> CaCO3 + H2O

Leuk weetje als het je interesseert :P

Maar als je recept vraagt voor CaO, en je gewoon weet dat dat werkt, moet je daar zeker niet vanaf wijken. Druiven op water zijn gewoon lekker :D

Berichten: 3.145

Re: ongeblustekalk CaO

Ik zou inderdaad eens informeren bij Labstuff (www.labstuff.nl). Daar worden veel bruikbare chemicalien verkocht. Vraag wel om food-grade materiaal. De CaO van zijn website is vast niet bedoeld als additief voor voeding, maar goede kans dat hij ook wel food-grade materiaal kan leveren.

Reageer