Best oplosbare stof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.337

Best oplosbare stof

Wat is de best oplosbare stof die er bestaat?

In water?

In hexaan?

In g/l?

In Mol/l?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Best oplosbare stof

Ligt een beetje aan de exacte definitie van "oplossen". Aceton en ethanol bijvoorbeeld zijn in elke verhouding mengbaar met water. Dus elke concentratie is mogelijk.

Wat betreft vaste stoffen weet ik niet zo gauw de beste, maar ureum bijvoorbeeld kan je meen ik wel tot 18 mol/L in water oplossen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: Best oplosbare stof

Iedere stof die in alle verhoudingen te mengen is met water zou je als best oplosbaar kunnen beschouwen. Bijv. ethanol, zwavelzuur, azijnzuur.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor hexaan. Iedere apolaire stof is zo'n beetje mengbaar met hexaan in alle verhoudingen.

Er zijn ook vaste stoffen die in alle verhoudingen mengbaar zijn met vloeistoffen. Zo is kaarsenvet (een hoog alkaan) in alle verhoudingen mengbaar met hexaan. Boven een bepaald percentage van de mix wordt het geheel vast.

Fosforzuur is een voorbeeld van een vaste stof die in alle verhoudingen mengbaar is met water. Een paar procent water in de stof maakt het geheel al vloeibaar, zo is 85% fosforzuur commercieel te koop als vloeistof. Puur fosforzuur is een vaste stof met een smeltpunt van ca. 42 graden.

Berichten: 2.337

Re: Best oplosbare stof

En ioniseren of dissociëren? Dus niet mengen. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Best oplosbare stof

en dan speelt temperatuur ook nog een rol. en al is het niet voor de g/l dan is het wel voor de oplos snelheid.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.337

Re: Best oplosbare stof

Voor alle duidelijkheid maar dat wisten de meeste wel al ik heb het over kamertemperatuur. Wat wel door de meeste verwacht wordt wanneer geen temperatuur vermeld is. En is dit zeker temperatuurafhankelijk? Ik bedoel zijn die verschillen zo klein dat er op een bepaalde temperatuur verschillend van het absoluut nulpunt en het kookpunt van het oplosmiddel een andere meest oplosbare stof gaat zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Best oplosbare stof

de meesten zullen dat gerust wel weten maar assumption is the mother of many ****ups.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 915

Re: Best oplosbare stof

chemaniac schreef: Wat is de best oplosbare stof die er bestaat?

In water?

In hexaan?

In g/l?

In Mol/l?
In water:

water: 1000 g/L (55,6 mol/L)

In hexaan:

hexaan: 660 g/L (7,7 mol/L)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Best oplosbare stof

Sorry, dat vind ik principieel niet correct.

Een stof lost niet op in zichzelf, ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat een oplossing in elk geval bestaat uit meer dan één stof.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 180

Re: Best oplosbare stof

woelen schreef:Iedere stof die in alle verhoudingen te mengen is met water zou je als best oplosbaar kunnen beschouwen. Bijv. ethanol, zwavelzuur, azijnzuur.
ik neem aan dat als je dan iets als best oplosbaar beschouwd dat ipv ethanol, methanol "beter oplosbaar" is in water (aangezien de molmassa toch ietsje lager is)

en zelfs de dichtheid is hoger van methanol 0.7918 g/cm ipv 0.789 van ethanol

Berichten: 915

Re: Best oplosbare stof

epiphonix schreef:
chemaniac schreef: Wat is de best oplosbare stof die er bestaat?

In water?

In hexaan?

In g/l?

In Mol/l?
In water:

water: 1000 g/L (55,6 mol/L)

In hexaan:

hexaan: 660 g/L (7,7 mol/L)
Beryllium schreef:Sorry, dat vind ik principieel niet correct.

Een stof lost niet op in zichzelf, ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat een oplossing in elk geval bestaat uit meer dan één stof.
Niet correct dan, maar je hebt wel de maximumwaarde, nu op zoek naar een stof die een (bijna) 55,6 mol/L oplossing geeft in water.

EDIT: rekening houdend met de kleine molmassa van water natuurlijk, als lood oplosbaar zou zijn, stijgt de concentratie in mol/L ook. Misschien toch maar rekening houden met de maximumwaarde 1000 g/L?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Best oplosbare stof

Dubbel 8-[

Loodionen kunnen in waterige oplossing. Wat is daar fout mee? Is de concentratie in mol/l daardoor hoog?

En waar is 1000 g/l het maximum van? 1,3-dibroompropaan heeft een dichtheid die bijna 3x zo hoog is. Mag je daarin dan niets oplossen?

Even over een heel andere boeg: Zoutzuur en ammoniak lossen heel goed op. Wel honderden liters gas in een liter oplossing.... Zo zie je maar dat de eenheden en de preciese definitie van een vraagstuk heel belangrijk zijn.

Berichten: 915

Re: Best oplosbare stof

En waar is 1000 g/l het maximum van? 1,3-dibroompropaan heeft een dichtheid die bijna 3x zo hoog is. Mag je daarin dan niets oplossen?
Het ging toch alleen maar over hexaan en water als oplosmiddel

Berichten: 2.337

Re: Best oplosbare stof

Ik gaf die enkel als voorbeeld van een polaire en apolair oplosmiddel omdat er toch één stof zou kunnen genoemd worden. :)

Reageer