Plaatsbepaling van Nitrogroepen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

Plaatsbepaling van Nitrogroepen

Afbeelding

Hierboven is een foto van de stof Martius Yellow (jaja wie kent het niet)

Ik ben erachter gekomen dat de OH groep op plaats 1 komt, dit hangt af van de relatieve snelheid van de elektrofiele aromatische substitutie heb ik ergens gelezen. Daarbij reageert de hydroxylgroep als snelste

Nu is mijn vraag

waarom zitten de nitrogroepen op plaats 2 en 4 en niet bijvoorbeeld op 5,6 of 8 of bijvoorbeeld 2 en 3

wie kan mij hierbij helpen

en kan mij ook bevestigen dat die OH groep op plaats 1 komt vanwege die relatieve snelheid

Berichten: 677

Re: Plaatsbepaling van Nitrogroepen

Een OH-groep is een ortho-para richter: er komt een partiële negatieve lading op deze plaatsen, waardoor het elektrofiel bij voorkeur op deze plaatsen reageert.

Berichten: 21

Re: Plaatsbepaling van Nitrogroepen

bij voorkeur reageert

maar waarom gaan ze dan niet aan die andere ring zitten

dat is dus ook mogelijk

maar ik hoorde dat er een regel was waarom ze daar niet gingen zitten

maar ik weet die regel dus niet

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Plaatsbepaling van Nitrogroepen

basterb schreef: bij voorkeur reageert

maar waarom gaan ze dan niet aan die andere ring zitten

dat is dus ook mogelijk

maar ik hoorde dat er een regel was waarom ze daar niet gingen zitten

maar ik weet die regel dus niet
zoals Jooken zegt is het een ortho-para richter waarbij de voorkeur dus uitgaat naar de ortho en para positie. Wanneer de andere plaatsen bezet worden is het molecuul erg instabiel en zal dus snel willen veranderen in een stabiel molecuul.

Je kan het een beetje zien als "de weg van de minste weerstand nemen" zien aangezien de ortho en para plaats sneller leiden tot een stabiel molecuul.

Berichten: 147

Re: Plaatsbepaling van Nitrogroepen

Het komt erop neer dat de aanwezigheid van een alcoholgroep het molecuul reactiever maakt op de 2 en de 4 positie. Het is zo dat door de aanwezigheid van deze groep de stof reactiever wordt dan de koolwaterstofverbinding (naftaleen) zonder substituenten. Aan de andere ringen komen daarom ook geen nitrogroepen, ze zijn te ver weg van de hydroxy.

Reageer