Equivalentiepunt berekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Equivalentiepunt berekenen

Hey,

Ik had een vraag. Voor een verslag moet ik een formule opstellen waarmee ik snel uit een afgewogen hoeveelheid aspirine, uitgaand van 100% zuiverheid, en de titer van de natronloog het equivalentiepunt kan berekenen.

Nou is mijn probleem dat ik totaal geen idee heb hoe ik dat moet doen... Ik heb het geprobeerd, maar het klopte van geen kanten...

Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe ik dit moet doen, en mij dus uit de brand kan helpen.

Alvast bedankt :D/

Ciao Miezemuis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Equivalentiepunt berekenen

Wat heb je precies al gedaan?

Zet eens neer wat de reactievergelijking is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 92

Re: Equivalentiepunt berekenen

Als je uitgaat van 100% zuiverheid, ga je er van uit dat je hele synthese gelukt is.

Je weet als het goed is de reactieverhouding tussen aspirine en je natronloog. Als je dit niet weet, is het het makkelijkst om de structuurformule van aspirine te tekenen, en daar je loog daar op aanvallen. Kijk waar de loog kan aanvallen, en op hoeveel plaatsen dat is.

Dan weet je dus de reactieverhouding.

Je weegt een bepaalde hoeveelheid aspirine af. Je weet dan ook hoeveel mol aspirine je hebt afgewogen.

Met behulp van de reactieverhouding weet je dan ook hoeveel mol loog er theoretisch met de aspirine reageert.

Deze hoeveelheid mol komt overeen met een volume. Dit volume bereken je door de hoeveelheid mol stof te delen door de concentratie van je loog in mol/l.

Dan heb je dus je theoretische eindpunt bepaald.

Berichten: 9

Re: Equivalentiepunt berekenen

@ vincent1986:

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik hoop dat ik er nu wel uit kom. Formules opstellen is niet echt mijn sterkste punt ^^, daarom ben ik zo blij dat er dit soort fora bestaan ;)

Bye Bye :D/ Miezemuis

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Equivalentiepunt berekenen

Kom ook even terug als je het antwoord gevonden hebt, en zet je berekening hierneer. Niets is lulliger als je denkt het antwoord gevonden te hebben, maar dat het net niet helemaal klopt.

Berichten: 9

Re: Equivalentiepunt berekenen

Zal ik doen ;) Ik moet dat verslag over 2 weken inleveren, maar deze formule is heel belangrijk. Ik ben er nu mee bezig dus als ik hem heb, zal ik hem gelijk hier neerzetten.

:P Idd niets is lulliger dan dat ;)

EDIT:

Dit is mijn berekening dus...

Aspirine : natronloog

1 : 1

Afgewogen massa aspirine: 0,2703 gram

Mw aspirine: 180,15 g/mol

n aspirine:

0,2703/180,15 = 1,500.10^-3 mol aspirine

= 1,500.10^-3 mol loog

Loog:

n = 1,500.10^-3 mol

C = 0,0983 mol/L

V:

1,500.10^-3/0,0983 = 0,0153 L

= 1,53.10^-2 L

EQ punt is 1,53.10^-2 L??

Klopt dat??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Equivalentiepunt berekenen

Klopt met die getallen: na 15,30 ml (let je wel op significante cijfers? ;) ), heb je theoretisch je eindpunt bereikt.

Ik geef je wel de volgende tips mee: titreer zo snel mogelijk, en kijk of je het mengsel kunt koelen met een ijsbad tijdens de titratie. Aspirine hydrolyseert in natronloog tamelijk vlug tot natriumsalicylaat en natriumacetaat.

Berichten: 9

Re: Equivalentiepunt berekenen

jah het was eigenlijk 1,526 .10^-2 L ;)

Maar de opdracht was dus om achteraf het precieze EQ punt te berekenen, aangezien we met de titrino werkten, en we door het EQ punt heen mochten titreren. Dat gaat een heel stuk simpeler dan met de hand of met de DOSIMAT :P

Uiteindelijk hadden we 3 EQ punten ;) dus de rest kan ik dan in de tabel zetten met een verwijzing naar de 1e berekening ()=)... [chemici zijn over het algemeen lui heb ik begrepen xD]

In ieder geval heel erg bedankt :) ik denk dat ik er nu wel verder mee kom :)

:D/

Reageer