soda --> ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 6

soda --> ?

heyy,

In welke stoffen ondleed soda(Na2CO3) bij verhitting ? volgens mij onderandere in zuurstof klopt dat?

Ik zoek namelijk een stof die bij verhitting onldeed in zuurstof? en die zowat elk huishouden wel ergens in huis heeft staan.

Berichten: 3.145

Re: soda --> ?

Nee, er ontstaat geen zuurstof. Na2CO3 ontleedt extreem moeilijk. Pas bij zeer hoge temperatuur (witgloeiend, zeker meer dan 1300 graden), ontleedt het in Na2O en CO2.

Berichten: 2.337

Re: soda --> ?

Ik zou neit direct een stof weten die ontleedt in zuurstof en toch in ieder huis aanwezig is. Misschien op een primitieve manier elektrolyse van water toepassen als je zuurstof wil maken?

Berichten: 6

Re: soda --> ?

voorbeeld zijn deze stoffen, maar die heb ik niet.

NH4NO3

Berichten: 840

Re: soda --> ?

Ammoniumnitraat ontleedt niet in zuurstof maar in N2O en water. Het uitvoeren van deze reactie kan ik niert aanbevelen, omdat het explosief is.

Chemiac, tuurlijk is er wel een hele makkelijke bron voor zuiver zuurstof :P

Gewoon een flesje waterstofperoxide, wat je in 3% concentratie kan kopen in de drogist (dat is volgens mij 20 'volume' wat betekent dat je met 1 liter 3% spul 20 liter zuurstof kunt maken). Ook kun je in sommige drogisten gewoon 30% concentratie kopen, dit is 200 'volume'. 30% concentratie is wel erg corrosief.

Je hebt wel een katalysator nodig om het waterstofperoxide te ontleden.

Je kunt bijvoorbeeld kaliumjodide of mangaandioxide gebruiken. Beiden zijn makkelijk te kopen, het MnO2 bij een keramieker, of het KI bij een webshop zoals hekserij.nl . Enkele kristallen KI zijn al genoeg. kaliumpermanganaat werkt ook, maar dit is extreem heftig >>> zie mijn site:

http://sites.google.com/site/chemlabchemis...e-decomposition

Ik vraag me trouwens wel al waarom KI de ontleding van H2O2 niet katalyseert in zuur millieu. De enige verklaring die ik zo snel kan bedenken is dat het I- wordt geoxideerd, waarbij I2 en hydroxide-ionen worden gevormd.

2 I- + H2O2 --> I2 + 2 OH-

Vervolgens krijg je vorming van hypojodiet in basisch millieu wat de waterstofperoxide oxideert:

I2 + 2 OH- --> IO- + I- + H2O

IO- + H2O2 --> I- + H2O + O2

Ik denk dat dit klopt. Dan zou bromide in neutraal millieu ook moeten kunnen werken. Of de halogenen zelf (I2 en Br2 met een beetje NaOH in de oplossing). Cl- werkt wel in zuur millieu, als je conc. HCl toevoegt krijg je een soort oscillatie reactie, waarbij de soms heel veel gasvorming is (zuurstof) en daarna wat minder. Ik weet niet of dit 'minder' chloor of zuurstof is, maar ik rook bijna geen chloor. Dus misschien werkt zoutzuur ook gewoon voor de ontlding. Erg interessant allemaal, dit ga ik eens uitproberen deze week.

Berichten: 2.337

Re: soda --> ?

Ohnee hoe ik waterstofperoxide kon vergeten. :D

Dat is inderdaad wel een heel makkelijke bron voor zuurstof.

Berichten: 3.145

Re: soda --> ?

Jor, je zit er een factor 2 naast met je getallen.

10-volume is 3% waterstofperoxide

20-volume is 6%

100-volume is 30%

Die volume-waarden worden in Nederland vrijwel niet gebruikt, standaard is 3%, sommige drogisten verkopen bleekoplossing voor haar en dat is 10...12% en met een beetje mazzel kun je 30% kopen. Dat laatste raad ik de originele poster niet aan, laat hem eerst maar eens een flesje van 3% kopen en daar wat mee experimenteren.

--------------------------------------------

Een beetje off-topic is die discussie over waarom jodide de ontleding van waterstofperoxide katalyseert wel, maar het is wel interessant.

In zuur milieu treedt directe oxidatie tot elementair jood op en werkt het dus niet.

Het beste werkt de katalysator in neutraal milieu:

I- + H2O2 --> IO- + H2O

IO- + H2O2 --> IOO- + H2O --> I- + O2 + H2O

In basisch milieu treedt dispropotionering op tot jodaat.

Met chloride en bromide in neutraal milieu werkt de reactie niet. De eerste stap van de keten van reacties verloopt niet (of veel te langzaam).

Als je al eenmaal hypochloriet hebt, dan treedt de tweede reactie wel op, met jood-atomen vervangen door chloor:

ClO- + H2O2 --> ClOO- + H2O --> Cl- + [O2]* + H2O

De zuurstof komt in speciale aangeslagen vorm vrij en als twee van die moleculen tegen elkaar aan komen treedt de volgende reactie op:

2[O2]* --> 2O2 + hv (ca. 600 nm)

Berichten: 840

Re: soda --> ?

Aha, dus waterstofperoxide oxideert jood direct tot hypoiodiet, zonder elemtair jood als intermediar.

IOO-, heeft dit de structuur I-O-O- ?

Hoe gaat die reactie IOO- + H2O precies?

Valt de zuurstof van water aan op jood? Gaat deze reactie via een radicaal mechanisme?

Ik heb net even wat 30% watertstofperoxide genomen, en hier enkele kristallen KBr bij gedaan. Bij verhitten krijg je langzame ontlededing. Ook heb ik blanco wat 30% watertsofperoxide verhit, deze ontleedt ook langzaam. Ik kan niet bepalen bij welke temperatuur de ontleding begon, dat had ik niet gemeten, dus ik kan hier geen conclusies over trekken.

Berichten: 6

Re: soda --> ?

deze post weer even terug op het topic

"Als je wilt dat een mengsel brandt (of deflagreert) heb je

een brandstof (zoals: houtskool, suiker, melkpoeder, etc)

en een oxidator (zoals: KNO3, NaNO3, etc). De oxidator

levert zuurstof aan de brandstof wat het branden bevorderd. "

hier uit dacht ik op te kunnen maken dat bij de verhitting van ammoniumnitraat ook zuurstof zou moeten vrijkomen, omdat het volgens mij bij beide NO3 de stof is die zuurstof levert levert.

wat is er fout aan mijn denken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: soda --> ?

Dat met zuurstof hier een oxidator bedoeld wordt, geen O2. En sinds het bijna nieuwjaar is, is dat de reden voor je onderzoek?

Berichten: 2.337

Re: soda --> ?

De zuurstof komt in speciale aangeslagen vorm vrij en als twee van die moleculen tegen elkaar aan komen treedt de volgende reactie op:

2[O2]* --> 2O2 + hv (ca. 600 nm)
Dus je oplossing krijgt dan oppeens een oranje kleur voor een korte tijd?

Of hoe moet ik mij dat voorstellen.
Hoe gaat die reactie IOO- + H2O precies?
Zou het IOO- niet gewoon spontaan ontleden in O2 en I-? EDIT: nee dit kan waarschijnlijk niet kloppen met de ladingen. 8-)

Dus valt het water effectief aan met zijn vrije elektronen paren?

Berichten: 840

Re: soda --> ?

Jawel, de ladingen zouden wel kloppen als het IOO- (hoe heet zit eigenlijk, ik heb nog nooit zoiets gezien, perhypoiodiet?) zou ontleden in zuurstof en I-. Maar woelen geeft in die reactie niet voor niets het H2O aan, wat aan de andere kant van de pijl ook staat. Water is dan zeg maar de katalysator bij de decompositie van dit ion met een peroxo-groep erin. Maar via welk mechnisme het gaat is de vraag.

Het effect dat je krijgt te zien mbt licht :

http://81.207.88.128/science/chem/exps/chemlum/index.html

Ik heb dit ook geprobeerd met trichloorisocyanuurzuur, maar ik ik kreeg eigenlijk geen mooi effect. Blijkbaar is eigenlijk alleen natriumdichloorisocyanuurzuur geschikt. Ik had namelijk wat brokjes genomen en hier wat 35% watertsofperoxide aan toegevoegd.

Berichten: 6

Re: soda --> ?

En sinds het bijna nieuwjaar is, is dat de reden voor je onderzoek?
dat heeft er wel me te maken. zit nu in havo 5 en weet niet wat ik moet gaan kiezen aan het einden van het schooljaar. Ik ben maar eens gaan kijken wat ik van scheikunde vind. en ja bij Nieuwjaar is veel te vinden over knalwerk/rookbommen. Zelf vind ik de rookbommen wel trekken maar ja ouders zijn vierkant tegen. dus probeer ik wat meer achter de werking van alles te komen.

en zuurstof is belangrijk element (A).

-----------------------------------

wat is dan het nut van ammoniumnitraat bij de suiker?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: soda --> ?

Dit begint een beetje naar een KAS te trekken. Houd er rekening mee dat chemieforum niets te maken wil hebben met de productie ervan.

En die vraag kun je beantwoorden met:

Lukt een brandje goed zonder zuurstof, en wat gebeurt er als die zuurstof niet voldoende kan worden aangevoerd?

Berichten: 6

Re: soda --> ?

niet genoeg zuurstof zorgt onvolledige verbranding en daarbij komt CO2 vrij en vormt de 3e o dan mis zuurstof?

Gesloten