PWS Schuim

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

PWS Schuim

Beste mensen,

Ik heb hier op het forum al naar gezocht maar ik kon geen antwoord op mijn vraag vinden.

Ons PWS gaat over schuimen. Wij hebben hier een paar onderzoeksvragen bij moeten ontwikkelen en verschillende proefjes hierbij moeten uitvoeren... Een paar vragen kunnen wij alleen niet verklaren door middel van de door ons gevonden informatie.. Vandaar dat ik deze vragen hier op het forum post, in de hoop dat mensen deze kunnen beantwoorden, het liefste met een bron erbij ?

De vragen zijn:

Wat zijn de actieve bestandsdelen in zeep die schuim vormen, eventueel met een reactievergelijk erbij?

Wat is de invloed van PH van het water op de hoeveelheid schuim, met een reactievergelijk erbij svp.?

en de laatste : waardoor is het dat met een hogere temperatuur meer schuim ontstaat? heeft dat iets met katalisatie te maken ofzo?

De antwoorden mogen van een best hoog niveau zijn, het is een VWO profiel werkstuk, dus antwoorden op universitair niveau zijn goed :)

Mvg,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: PWS Schuim

Jaahaa, als we je zo de antwoorden zouden geven leer je niks natuurlijk :twisted:

Weet je wat een schuim is? Vast, vloeibaar, oplossing, ...

En als je zoekt met het belangrijkste bestanddeel van zeep ben je al een stukje dichterbij.

Zoektip: micellen
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 374

Re: PWS Schuim

Als je vwo doet en je wil universitaire info.

Moet je zelf ook wel weten waardoor schuim ontstaat.

hydrofoob en hydrofiel zegt je niks?

Berichten: 2

Re: PWS Schuim

hydrofoob en hydrofiel ken ik wel degelijk, dit zijn de 2 onderdelen van de zeep ketens. De ene wil liever in water zitten en de andere liever in het vet deel.. Dit heeft ook deels met schuim te maken dat hebben wij ook gevonden,,

Ik post de vragen hier alleen omdat wij zelf de informatie / beredenering niet kunnen vinden om de dingen te verklaren.

Voornamelijk van de invloed kunnen wij compleet niks vinden / beredeneren.

Berichten: 1.490

Re: PWS Schuim

Foaming Properties of Soap Solutions

R. C. MERRILL, JR., and FRANCES T. MOFFETT


Effect of added substances. That many electrolytes,

nonetectrolytes, alcohols (except ethyl alcohol), vegetable

gums, and pectic materials greatly increase the

foam time of foams from soap and detergent solutions

Influence of pH. The effects of pH upon the foam

time of foams from 0.03-percent sodium tallow and

sodium palm oil soaps and 0.1-percent

Reageer