hexamethyldisiloxane (HMDS)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 137

hexamethyldisiloxane (HMDS)

Sorry dat ik steeds van die vage vragen stel hier :oops:

Een van mijn organometaalcomplexen die ik gemaakt heb wil ik kristalliseren. Het lost overal héél goed in op, ook in pentaan dus heb ik eerst een aantal langzaam laten verdampen pogingen gedaan. Dat geeft kristallijn materiaal maar niet goed genoeg voor eenkristaldiffractie.

Ik had nu bedacht om hexamethyldisiloxaan te gebruiken, in de hoop dat het daar minder goed in oplost. Iemand bij ons op het lab had het er echter over dat het vrijwel niet af te dampen is. Als dat echt zo is weet ik dat graag van tevoren, bespaart me een hoop gedoe :D

thanx

Niels

Berichten: 137

Re: hexamethyldisiloxane (HMDS)

Sorry Marjanne :oops:

Ik klikte om te posten en kreeg een "the page cannot be displayed" Toen klikte ik back waarop ik weer bij de tekstinvoerpagina kwam. Nog een keer ok klikken gaf me 2 dezelfde topics. Was niet mn bedoeling...

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: ´t Is je al vergeven, hoor ;) .</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 147

Re: hexamethyldisiloxane (HMDS)

Hexamethyldisiloxane is a chemical compound with the formula O[Si(CH3)3]2. This volatile liquid is used as a solvent and as a reagent.

Dit las ik op wikipedia. Het zou dus moeten kunnen lukken.

Berichten: 137

Re: hexamethyldisiloxane (HMDS)

Gisteren heb ik een ~20 mL gedestilleerd (ging best snel bij een druk van 1 mTorr :D ) en vandaag een oplossing gemaakt van 40mg complex in ~1 mL HMDS. Het lost minder goed op dan in pentaan maar nog steeds errug goed. Het staat nu bij -30...nu maar hopen dat er wat uit komt

Reageer