Drogen van een zuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 45

Drogen van een zuur

Hallo allemaal.

Kan je een zuur drogen met sulfaat? Zal het zure milieu geen invloed hebben op deze procedure?

En ik hoorde dat je kan berekenen hoeveel sulfaat je nodig bent voor het drogen. Hoe werkt dit? Kan iemand mij daarbij helpen?

Er wordt dan toch een hydraat vorm verkregen? Dan krijg je Na2SO4*nH2O. Dan kan je gewoon berekenen hoeveel je mol je nodig bent voor een bepaalde hoeveelheid water? Hoeveel is n dan?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Drogen van een zuur

Ik denk niet dat dat zal lukken. Zoutzuur + natriumsulfaat zal onmiddelijk een evenwicht geven naar bisulfaat en keukenzout. Bij zwavelzuur geldt hetzelfde: je voegt een zwakke base toe, en ook hier gaat een evenwicht met bisulfaat ontstaan. Zuren kun je dus niet zomaar even drogen met een droogmiddel.

Je kan hier wel goed organische stoffen mee drogen. Stel dat je in een droog milieu hebt gewerkt met droge stoffen (droog betekent: geen water en wil niet zeggen of je stoffen al dan niet vloeibaar zijn) en je weet dat 100% van je yield x mol aan water levert. Dan heb je x/n mol natriumsulfaat nodig. Die n voor natriumsulfaat kun je opzoeken op google.

Beter is het echter zoveel toe te voegen van je droogmiddel, zodat dit niet meer sneeuwt, maar gelijk naar de bodem zinkt na het opzwenken van je mengsel. Natuurlijk niet doen als je in waterig milieu hebt gewerkt, maar het water eerst afdestilleren.

Berichten: 45

Re: Drogen van een zuur

Oke, bedankt.

Maar zoutzuur en zwavelzuur zijn dan wel weer erg sterke zuren. Ik probeer een zwakzuur te drogen. Namelijk methaansulfonzuur.

Zal dit evenwicht ook optreden bij zwakke zuren?

Maar n kan toch meerdere H2O zijn? Hoe weet je dan welke je krijgt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Drogen van een zuur

Als er praktisch geen water aanwezig is, moet dat wel lukken denk ik. Zie ook het evenwicht van een zwak zuur met water. Hoe minder water er dus aanwezig is, hoe meer het zuur in zijn geprotoneerde vorm aanwezig is, sulfonzuur is sowieso al een zwak zuur. Daarbij is er ook meer dan die n mol water per mol natriumsulfaat nodig om dat op te lossen.

En die n weet je nooit precies. Daarom gaf ik je dus een voorbeeld hoe je dat in je oplossing zien kan. Je filtert na het drogen toch alle natriumsulfaat weer af.

Reageer