Feedback op nieuwe chemiesite

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 43

Feedback op nieuwe chemiesite

Namens de VNCI ben ik momenteel bezig met de website www.chemieisoveral.nl. Deze website vormt het digitale onderdeel van de campagne waar het chemisch onderwijs, onderzoek en industrie dit jaar mee van start gaan. Doel van deze campagne is om een positief, transparant en verrassend beeld van de chemie neer te zetten, zodat het algemene publiek meer kennis over de sector krijgt.

De website heeft 2 doelen: het bieden van informatie en materiaal aan mensen uit de chemische sector die deze boodschap verder willen uitdragen (zoals posters, video's, achtergrondverhalen et cetera), en het niet-chemici op verrassende wijze vertellen wat chemie is en wat het bijdraagt aan de wereld om ons heen.

Mijn vraag aan jullie is om je ongezouten mening te geven over www.chemieisoveral.nl. Bezoek de site, klik naar hartenlust op zaken, bepaal of de site je iets te bieden heeft, en laat me weten wat je er van vindt.

Voor de goede orde: de huidige versie staat al live, maar wordt nog niet publiekelijk gecommuniceerd. Je kan dus zeggen dat het Chemieforum hiermee een primeur heeft :) Juist in dit traject in jouw feedback van belang om de site - en dus de chemie - zo goed mogelijk op de kaart te zetten. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Feedback op nieuwe chemiesite

Grappig titel van de site komt me bekend voor. :)

Ooh ja het staat ook in ons verhaaltje op de startpagina. :P

Ooh ja ook nog even wat erbij zetten.

Ik heb hem even bekeken. Het is inderdaad een mooie site geworden.

Vormgeving is perfect en je wordt niet gelijk overladen met teksten.

Succes met het verder ontwikkelen!! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Feedback op nieuwe chemiesite

Kleine suggestie: de poll vervangen door de resultaten zodra er gestemd is.

Berichten: 162

Re: Feedback op nieuwe chemiesite

Erg mooie foto's, maar wel erg groot, ze overheersen de pagina....

Ziet er erg mooi en overzichtelijk uit....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Feedback op nieuwe chemiesite

Ziet er netjes uit.

Het nut van de poll op de startpagina ontgaat me geheel. Het komt over als alleen maar vulling, want met de resultaten uit deze poll kun je niets.

Tip: als je links hebt die naar andere websites linken, laat deze dan openen in een nieuw venster, want de bezoeker verlaat op dat moment de site en kan er alleen terugkomen via de 'terug'-knop. Zet er dus even iets als het volgende in:

Code: Selecteer alles

<A href="http://www.adres.nl/" target="_blank">linktekst</A>
Netjes dat je de emailadressen tegen bots hebt beschermd.

En ik krijg van mijn browser (IE7, op m'n werk :( ) een melding 'error on page', maar weet niet wat er dan fout zou zijn.

Verder zou ik de titel van alle pagina's gelijk maken. Dan bedoel ik de titel zoals die ook in de vensterbalk van de browser te zien is. Nu is dat bijvoorbeeld alleen 'Zoeken' of 'Contact'. Ik zou daar iets van maken als 'Chemieisoveral.nl :: Zoeken'. Zo kun je aan de knoppen op de taakbalk meteen zien welke website dat nou is.

Maar serieus, mooie website. Laadt bij mij snel, maar dat kan aan de verbinding liggen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Feedback op nieuwe chemiesite

Mooie site,
Koken met kennis

Een beetje chef-kok weet dat mayonaise niets anders is dan een emulsie van hele kleine oliedruppeltjes in een waterige omgeving. En dat dat stabiel blijft door toevoeging van een emulgator, moleculen met een apolair en een polair deel (een waterafstotend en een niet-waterafstotend deel). Zulke stoffen zitten bijvoorbeeld in mosterd, maar ook in ei. En of het nou gaat om mayonaise, het marineren van een reebout, het koken van een eitje of het aanbraden van een gehaktbal: een goede kok is eigenlijk chemicus.
geweldig, super.

Misschien is het leuk om iets van scheikunde te plaatsen in "jip en janneke taal"

Thionyl en ik zijn daar al eens mee begonnen.

Hier hebben we wat voorbeelden.

Dat kan eventueel in een kopje van Chemie voor basisonderwijs.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Feedback op nieuwe chemiesite

Grote dank voor alle reacties! Ik neem alles mee in het volwassenwordingstraject van de site dat de komende 2 weken moet plaatsvinden. Meer reacties zijn meer dan welkom!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Feedback op nieuwe chemiesite


Bekijk de mogelijkheden bij de Utrecht School of Applied Sciences

Bekijk de mogelijkheden bij de Technische Universiteit Eindhoven
komen daar nog meer universiteiten bij?

eventueel een pagina met alle MBO, HBO scholen en universiteiten die opleidingen bieden met goede hoeveelheden chemische aspecten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 183

Re: Feedback op nieuwe chemiesite

Ook wat opmerkingen:

- Ik zou bij "blijf op de hoogte" het email-principe vervangen door een klein formuliertje waar je bv enkel naam en email moet ingeven. Zo zal je sneller een groter publiek bereiken omdat een mail sturen voor sommige mensen een drempel te hoog is (wat moet je ook weer altijd in zo'n mailtje zetten ...).

- in het kader "in beeld" staat er ergens Heeft u interesse in een of meer posters klik dan hier.. Daar mis je nog een hyperlink, want er valt niet veel te klikken ;)

- Ik vraag me eigenlijk af waarom er regelmatig "lees meer ..." staat terwijl je al bewust voor die pagina gekozen hebt. Voorbeeldje: Ik kies bovenaan voor onderwijs en krijg dus enkele regeltjes tekst waardoor je weer moet doorklikken om het volledige pagina te lezen. Het principe van "lees meer" is volgens mij toch meer bedoeld voor op de homepage de interesse op te wekken in kleine artikeltjes, snap je :)

- En nog even taaltechnisch muggenziften:

kadertitel: Ben jij chemisch ? -> Een menselijk lichaam is voor 100% chemie, ja dus. Maar ik zou dat eerder veranderen in: Chemie, iets voor jou ?

Zelfde kader: Hoe is het om opleiding in de chemie te volgen? Daar mis ik precies een lidwoord: ... om een opleiding in de ...

Uiteraard zijn dit allemaal maar tips. De site ziet er voor de rest erg mooi uit en ik hoop dat je zo nog wat mensen warm kunt maken voor de chemische sector.

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Feedback op nieuwe chemiesite

Nogmaals grote dank voor alle feedback! Alle punten zijn beoordeeld, en een groot gedeelte is verwerkt of is opgenomen in een todo-lijst. Nieuwe feedback wordt altijd gewaardeerd!

Berichten: 2.337

Re: Feedback op nieuwe chemiesite

Mooie site.

Wel vind ik de eerste poll nogal nutteloos waardoor geheel iets minder professioneel overkomt en dat is zonde want dat is het zeker en vast!

Ook vindt ik de kleuren op de voorpagina nogal fel. De roze links, de lippen en de haan.

Alleszins een goede start er groeit zeker een heel mooie site uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Feedback op nieuwe chemiesite

chemaniac schreef: Mooie site.

Wel vind ik de eerste poll nogal nutteloos waardoor geheel iets minder professioneel overkomt en dat is zonde want dat is het zeker en vast!

Ook vindt ik de kleuren op de voorpagina nogal fel. De roze links, de lippen en de haan.

Alleszins een goede start er groeit zeker een heel mooie site uit.
die poll is inderdaad een lastig punt. Het is al lastig zat om een goede vraag met relevante antwoorden te verzinnen, laat staan om dit regelmatig te vervangen voor gelijkwaardig materiaal. Hebben jullie hier ideeën over?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Feedback op nieuwe chemiesite

geen poll
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Feedback op nieuwe chemiesite

Je hebt de titel van de pagina's nog niet veranderd zie ik, is dat bewust gedaan?

Links naar externe sites blijven ook nog in andere vensters openen; wordt daar ook nog aan gewerkt?

Buiten dat blijf ik het een mooie site vinden. Fris kleurgebruik, nodigt uit tot surfen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Feedback op nieuwe chemiesite

Beryllium schreef: Je hebt de titel van de pagina's nog niet veranderd zie ik, is dat bewust gedaan?

Links naar externe sites blijven ook nog in andere vensters openen; wordt daar ook nog aan gewerkt?

Buiten dat blijf ik het een mooie site vinden. Fris kleurgebruik, nodigt uit tot surfen.
Titels moet ik nog doen. Aangezien het een nieuw cms voor mij is, moet ik nog achterhalen waar ik de titels het beste kan aanpassen/optimaliseren.

Links naar externe sites openen doelbewust in hetzelfde venster. Uit usabilityonderzoek blijkt elke keer dat het gros van de mensen het niet begrijpt als een link in een nieuw venster opent. Het meest gebruikte navigatie-element is de terugknop, en die werkt niet meer in een nieuw venster. Daarnaast is het ook niet erg dat je mensen van je site wegstuurt. Als je écht een goede site bent, dan komen ze wel terug.

Wel ga ik overleggen of we via een plugin automatisch alle externe links een markering meegeven (zie bijvoorbeeld http://www.maxdesign.com.au/presentation/external/).

Reageer